Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından Yalova'da hayata geçirilen Marmara Su Ürünleri Kontrol ve Denetim Merkezi, Türkiye'nin denizlerindeki balıkçılık faaliyetlerini 24 saat kesintisiz takip ederek yasa dışı avcılıkla mücadelede önemli bir rol üstlenecek. Marmara Denizi başta olmak üzere Ege, Akdeniz ve Karadeniz'de yürütülen avcılık faaliyetleri merkezden anlık olarak izlenebilecek.
Tarım ve Orman Bakanı İbrahim Yumaklı'nın katılımıyla açılışı gerçekleştirilen merkez, balıkçılığın sürdürülebilirliği, su ürünleri kaynaklarının korunması ve denetim kapasitesinin artırılması amacıyla hizmet vermeye başladı.
Türkiye'nin Denizleri Tek Merkezden İzlenecekBalıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü İstatistik ve Bilgi Sistemleri Daire Başkanı Erdal Üstündağ, merkezin yalnızca Marmara Bölgesi'ne değil, Türkiye'nin tüm denizlerine hizmet vereceğini belirtti.
Üstündağ, merkezde su ürünleri faaliyetlerinin sürekli takip edileceğini ifade ederek, "Marmara Denizi'nde herhangi bir ihlal tespit edildiğinde ekiplerimiz doğrudan müdahale edecek. Karadeniz veya Akdeniz'de tespit edilen ihlallerde ise ilgili il ekipleri anında bilgilendirilerek gerekli denetimler gerçekleştirilecek" dedi.
Balıkçı Gemileri Anlık Takip EdiliyorBakanlığın 2016 yılında devreye aldığı Balıkçı Gemilerini İzleme Sistemi (BAGİS) sayesinde 12 metre ve üzerindeki balıkçı tekneleri anlık olarak takip ediliyor.
Sistemin modernizasyon çalışmalarının başladığını belirten Üstündağ, ilk etapta 19 metre ve üzerindeki balıkçı gemilerindeki cihazların ücretsiz olarak yenilendiğini söyledi. Yeni sistem sayesinde teknelerin konumlarının yanı sıra avcılık faaliyetleri de analiz edilebiliyor.
Kamera ve Radar Destekli DenetimMerkezde sadece balıkçı gemileri değil, balıkçı barınakları ve Bakanlığa ait kontrol gemileri de kamera sistemleriyle izleniyor. Av sezonunda karaya çıkarılan ürünler de anlık olarak kontrol edilebilecek.
Bunun yanı sıra Yalova çevresindeki deniz alanları radar sistemleriyle taranırken, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın kullandığı Otomatik Tanımlama Sistemi (AIS) verileri de denetimlerde aktif olarak kullanılacak.
Türkiye'nin İlk Sucul Canlıları Rehabilitasyon Merkezi KurulacakMarmara Su Ürünleri Kontrol ve Denetim Merkezi'nin yanında Türkiye'de bir ilk olacak Sucul Canlıları Kurtarma ve Rehabilitasyon Merkezi'nin de kurulacağı açıklandı.
Merkezde yaralanan, yardıma ihtiyaç duyan veya kaçak avcılık sonucu el konulan su canlılarının tedavi ve rehabilitasyon süreçleri yürütülecek. Tedavileri tamamlanan canlılar yeniden doğal yaşam alanlarına bırakılacak.
Yetkililer, özellikle nesli tehlike altında bulunan türlerin korunmasında merkezin önemli görev üstleneceğini vurguladı.
"Gelecek Nesillere Miras Bırakacağız"Yalova İl Tarım ve Orman Müdürü Mustafa İlmeç ise denizlerdeki canlı kaynakların korunmasının büyük önem taşıdığına dikkat çekerek, "Denizlerimiz ve içerisindeki canlılar bize miras değil, gelecek nesillerin emanetidir. Bu tesis sayesinde sürdürülebilir balıkçılık daha etkin şekilde denetlenecek ve denizlerimizin biyolojik çeşitliliği korunacaktır" dedi.
İlmeç, merkezin yalnızca Türkiye için değil, Akdeniz ve Karadeniz'e kıyısı bulunan ülkeler arasında da benzeri olmayan bir tesis niteliği taşıdığını belirterek, uluslararası ölçekte örnek bir denetim merkezi olarak hizmet vereceğini söyledi.
Yalova'da hizmete giren Marmara Su Ürünleri Kontrol ve Denetim Merkezi'nin, yasa dışı avcılıkla mücadele, deniz ekosisteminin korunması ve sürdürülebilir balıkçılığın sağlanmasında önemli katkılar sunması bekleniyor.
Bursa Bölge, 2026.06.24 10:19