Tüm Öğretmenler Birliği Sendikası, 6 Şubat Depreminde en çok etkilenen il olan Hatay'da eğitimin sorunlarını dikkat çekmek ve yetkililere seslenmek amacıyla toplanarak açıklama yaptı.
Tüm Öğretmenler Birliği Sendikası, 6 Şubat Depreminde en çok etkilenen il olan Hatay'da eğitimin sorunlarını dikkat çekmek ve yetkililere seslenmek amacıyla toplanarak açıklama yaptı.
TÖBSEN MYK tarafından Hatay'da gerçekleştirilen basın açıklaması şu şekilde;
Tüm Öğretmenler Birliği Sendikası olarak,6 Şubat Depreminde en çok etkilenen il olan Hatay'da bir türlü düzene girmeyen ve niteliksiz bir biçimde devam eden eğitimin sorunlarını dikkat çekmek ve yetkililere seslenmek amacıyla toplanmış bulunuyoruz. Hatay'da sorunlar birikerek dahada büyük bir hale gelmiş durumdadır.Bu yüzden buradan çocuklarımız için acil çağrıda bulunuyoruz.Sorunların çözülmesi için daha ne kadar bekleyeceğiz?.Depremin üzerinden 1,5 yıl geçmesine rağmen,hala birçok okul hasarlı durumda ve henüz onarılmamıştır.Okullarda hijyen ortamı yok,öğrenciler okula ulaşamıyor servis sorunu devam ediyor.Taşımalı eğitimin kaldırılması ile birlikte tam gün eğitim yapan okullarda çocuklar aç kalıyor. Bu durum, Hatay'da yaşayan çocuklarımızın eğitim hayatını ciddi şekilde aksatmakta ve geleceğe umutla bakmalarını engellemektedir.
1.OKUL SORUNU
Depremden sonra Hatay'da her üç okulun 1'i hasar görmüş durumdaydı.Toplamda 1604 okulun 210'u yıkıldı.Depremden 1.5 yıldan fazla zaman geçmiş olmasına rağmen özellikle depremin en çok etkilediği Antakya ve Defne ilçelerinde okul ve derslik sorunu devam etmektedir.Deprem sonrası 180 okul orta hasarlı iken bunların 141'i için güçlendirme kararı alınmıştı.İlgililerin açıklamasına göre 71 okulun güçlendirme çalışmaları bitmiş durumdadır.Yine valiliğin açıklamasına görede 100'e yakın yeni okulun inşa edildiği bilgisi verilmektedir.422 okulun eğitim öğretime hazır edildiği bilgisi verilmektedir.Oysa gerçekte özellikle Defne ve Antakya ilçelerinde bu oran ve rakamların yansımasını görmüş değiliz.Çünkü Konteyner okullarında eğitim devam etmektedir hatta öğrencilerin 3'te ikisi konteyner okullarında veya 2-3 okulun olduğu aynı binada eğitim görmektedir.İnşaatı devam eden 121 okul binasının devam edildiği ve 34 yeni okul binasının yapılması planlandığı söylensede bu iki ilçede özelliklede Defne İlçesinde bir hareketlilik görülmemektedir.Okulların çoğu ikili eğitim yapmakatadır.Sınıfların mevcudu ortalama 40 kişiliktir.Ders giriş ve çıkış saatleri zaten ulaşım problemi yaşayan öğrencileri olumsuz etkilemektedir.Toplu taşımanın aksadığı ve servis sorunun yaşandığı iki ilçede sabah erken saatlerinde başlayan dersler öğrenci devamsızlıklarına neden olmaktadır.Ayrıca geç saatlerde okul çıkışı beraberinde trafikte kaos yaratmaktadır.Birçok problemin deprem bölgesinde olmamızdan kaynaklı olduğunu elbette biliyoruz fakat okul inşaatlarının yapılması konusunda daha hızlı davranılması gerektiği de ortadadır.
2.TEMİZLİK SORUNU
Milli Eğitim Bakanlığı yıllardır ihtiyaç olmasına rağmen okullara kadrolu hizmetli istihdamı yapmamaktadır. Bu durum okullardaki hijyenden tutun birçok işin aksamasına neden olmaktadır.. Gelinen noktada işsizlik istismar edilerek emek sömürüsü üzerinden işlerin yürümesi isteniyor.
Yeni bir İş Gücü Uyum Progmamı; kısa adı İUP adı altında okullara İŞKUR'dan geçici personel alma kararı alındı.İUP üzerinden işe alınacaklar haftada 3 gün çalışacak,ayda ortalama 8.000 tl ücret verilecek.Okullarda temizlik hizmetlerinin sadece 3 gün ile sınırlandırılması ciddi hijyen sorunlarını
gündeme getirecektir.Deprem bölgesinde ve özellikle Hatay'da dahada ağır sonuçlar yaratacaktır.Normal koşullarda haftada 5 gün, kimi okullarda ise "Destekleme ve Yetiştirme Kursları" nedeniyle 7 gün eğitim-öğretim devam ederken haftada 3 gün çalışacak personel ile okulların temizliği nasıl yapılacak? Deprem bölgesinde özellikle Hatay'da aynı binayı kullanan 2 veya 3 okul öğrencileri varken bu okul ortamının temizliği bu şartlarda nasıl yapılacaktır?
Sağlıklı yaşam koşullarına sahip olmayan depremzede çocuklarımızın sağlığını yok saymak, önemsememek kabul edilemez.Hijyen hastalıktan korunmak için çok önemlidir,depremden sonrası ise hijyen oldukça dahada çok önemlidir. İnsanların toplu halde bulundukları ortamlarda, toplu ulaşım araçlarında temizliğe son derece dikkat edilmelidir.
3.ULAŞIM SORUNU
Okul servisleri bir önceki yıla oranla %65-%70 oranında zamlanmış durumda.Hatayda toplu taşıma henüz tam anlamıyla oturmuş değildir.Öğrencilerin çoğu okullarına uzak konteyner kentlerden gelmektedir.İşini,evini kaybeden bir depremzedenin servis parası ödeyecek durumu yok. 3 hafta geçmiş olmasına rağmen hala servis sorunu çözülmüş değildir.Okulun henüz 3. Haftası olmasına rağmen 10 güne yakın devamsızlık yapan öğrenci sayısı oldukça fazladır.Bu durum ileride okul terkine neden olacaktır. Arabası olmayan öğretmenlerin okullarına gitmeleri çok zor.Arabası olmayan veliler çocuklarını okula gönderemiyor.Deprem öncesi mahallelerindeki okullara giden öğrenciler deprem sonrası birleştirmelere göre belirlenmiş okula gidiyor bu okullarda genellikle uzak okullar oluyor.Eğitim öğretiminin başlamasıyla servis ihtiyacı öncelikli bir sorun haline geldi. Özel servisler çok pahalı ekonomik kriz ile birlikte bu yıl öğrenci başı 2000-2500 TL talep ediyor. İki çocuğu olan bir aile sade servis'e ayda 5000tl ödemek zorunda kalacak buda ekonomik hayatın felç olduğu Hatay'da geliri olmayan depremzedeye oldukça büyük bir külfet haline dönüşüyor.Öğrenciler sabah erken saatlerinde veya okul çıkışı geç saatlerde otostop yaparak okula gitmeye veya eve dönmeye çalışıyor bu aynı zamanda öğrenciler için tehlike oluşturmuş durumdadır.
4.BESLENME VE SU SORUNU
Okulların açılmasıyla birlikte çocukların içecek su sorununu çözecek bir adım atılmalıydı.Okulda içecek su alabilecekler mi? Bir şişe su kantinde 10 TL.Çocukların çoğu okula harçlık almadan geliyor.Çocuklar aç ve susuz bir okul süreci görüyor.Depremzede halk zor durumda ve çocuğuna harçlık verecek durumda değil.Bir tost,simit ,meyve suyu çocuğa lüks gelmiş durumda.Çocuklara okullarda en az 1 öğün yemek ve içecek su sağlanmalıdır.
Maliyetler sebebiyle birçok ailenin çocuğunun beslenme çantasını dolduramaması veya okul harçlığı verememesi sıradan hale geldi.Hatay'da çocukların okulda aç kalacakları gerekçesiyle devamsızlık yaptıkları görülmektedir.Lise çağındaki gençler çareyi ya açıköğretime geçmekle buluyorlar ya da Mesem'e yönelmekte.
5.PSİKOSOSYAL DESTEK ÇALIŞMALARI YETERSİZ;
Çok büyük yıkıma neden olan 6 şubat depremi sonrası okullarda psikososyal destekl sağlanamamış hiçbirşey olmamış gibi eğitim öğretim sürecine başlanılmıştır.Psikososyal destek, travma ve yas yaşayan hem öğrenciler hem de öğretmenler için gerekli bir süreçti. Deprem sonrası öğrenciler, ağır travmalar yaşamış ve bu travmaların eğitime olan etkisi büyük olmuştur.Özellikle öğrencilerin psikososyal destekten yoksun kalmaları okula odaklanmalarının önüne geçmiştir.Bu durum öğrenci başarısında ciddi düşüşlere yol açmaktadır.
HATAY'DA AŞAĞIDA SIRALADIĞIMIZ SOMUT OLAN SORUNLAR MUTLAKA ÇÖZÜLMELİDİR
* İki veya 3 okullu binalarda ders sürelerinin kısa olması eğitimin niteliğini düşürmektedir.
* Özellikle Defne ilçesinde ve Antakya ilçesinde okullar bir an önce onarılmalı ve normal eğitim'e geçilmelidir.
* Okul giriş çıkışlarındaki trafik yoğunluğu ve denetimsizlik kazalara neden olmakta kaos ortamı ortaya çıkmaktadır
* Öğrencilerin ekonomik sebeplerle beslenme yetersizliği bir an önce giderilmelidir.
* Kantin fiyatları depremzede olan öğrenciye pahalı gelmektedir.Öğrenciye bir öğün yemek ve içecek su temin edilmelidir.
* Servis sorunu çözülmeli öğrencilerin okula devamlılığı sağlanmalıdır.
* Okullarda çalışan olmadığından dolayı okullar pislik içindedir.Okullara hijyen malzemöeleri dağıtılmalı yardımcı elaman görevlendirilmeldir.
*Altyapı sorunu çözülmeli internet ve elektirik kesintilerinin önüne geçilmelidir.
* Sınıflar oldukça kalabalık bir haldedir.Defne ve Antakya ilçesinde derslik sorunu çzöülmelidir.
* .Kısa vadeli programlarla hijyen sağlanamaz.Hijyen temel ihtiyaçtır.Öğretmenlerden ayda bir miktar para toplanıp temizlik elemanı temin etmek sorunu çözmez
* Psikososyal desteğin verilmemesi sorunlar yaratmıştır.Bu durum ayrıca öğrenci başarısında ciddi düşüşlere neden olmaktadır..
* Depremzede öğrencilerin sosyal etkinlik ve spor faaliyetleri desteklenmeli ve tesisler açılmalıdır.
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Bursa Bölge, 2024.09.25 10:32