TMMOB Gıda Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu Ramazan ayı ve korona virüs ile ilgili açıklamalarda bulundu. Ramazan ayında, yeterli, dengeli ve doğru beslenme, alışveriş, ve israfın önüne geçilmesi için yapılması gerekenlerle ilgili açıklamalarda bulunan yönetim kurulu, korona virüse karşı almamız gereken önlemlerden de bahsetti.
TMMOB Gıda Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu adına konuşan Serkan Durmuş, Ramazan ayı ve korona virüs ile ilgili açıklamalarda bulundu. Ramazan ayında, yeterli, dengeli ve doğru beslenme, alışveriş ve israfın önüne geçilmesine vurgu yaparken, korona virüse karşı almamız gereken önlemlerden de bahsetti.
TMMOB Gıda Mühendisleri Odası Bursa Şube Başkanı Serkan Durmuş, "Covid-19 küresel salgın dönemi Ramazan ayının bereket ve birliğini yaşamaya engel değildir. #EvdeKal'arak Aynı Duygularla Birlikteyiz" diyerek şu açıklamalarda bulundu.
"Ramazan ayı, tüm İslam aleminde olduğu gibi ülkemizde de yardımlaşma, dayanışma ve manevi duyguların yoğun bir şekilde yaşandığı kutsal aylardan biridir" diyen Gıda Mühendisleri Odası Bursa Şube Başkanı Serkan Durmuş, "Bu sene ramazan ayının dünyayı ve ülkemizi etkisi altına alan korona virüs dönemine denk gelmesi sebebi ile özelikle gıda güvenliği, dengeli beslenme, gıda israfı açısından daha fazla hassasiyet gerektirmektedir. Bu yıl Ramazan ayında, Bilim Kurulumuzun da tavsiyeleri doğrultusunda sosyal izolasyon kurallarını dikkate alarak, yakınlarımız ile iftar ve sahur sofralarını paylaşmamak, ülkemiz adına süreç yönetiminde bizlere düşen en önemli görevlerden biridir" ifadelerini kullandı.
TMMOB Gıda Mühendisleri Odası Bursa Şubesi'nin bu dönemde tüm halkımıza ve kamuoyuna tavsiyeleri ise şöyle;
"YETERLİ, DENGELİ VE DOĞRU BESLENMEYLE BAĞIŞIKLIK SİSTEMİMİZİ GÜÇLENDİRELİM"
Bağışıklık sisteminin özellikle bu dönemde güçlü olmasının önemini vurgulayan Serkan Durmuş "Ramazan ayında uzun süre yeme içme faaliyetlerinin durması sebebi ile sahur ve iftar vakitleri ve bu iki zaman dilimi arasında tüm besin öğelerinden dengeli olarak tüketmek ve günlük su alım miktarını tamamlamak önem kazanmaktadır. Özellikle Covid-19 sürecinde bağışıklık sisteminin güçlendirilmesi vurgusunun sıkça yapıldığı bu dönemde, sağlığın korunmasında ve hastalıkların önlenmesinde yeterli ve dengeli beslenmenin önemi bir kez daha öne çıkmaktadır. Seçilecek gıdaların özelikle protein, lif, vitamin, mineral ve antioksidanlar yönünden zengin olması dengeli beslenme açısından büyük önem taşımaktadır. Bunun yanı sıra tüketeceğimiz sebze ve meyvelerin bol su ile yıkanması, et, balık, tavuk grubu ürünlerin az pişmiş ve çiğ olarak asla tüketilmemesi, mutfak hijyen ve sanitasyonuna dikkat edilmesi bu dönemde beslenmemiz ile ilgili önemli noktalar olduğunun altını çizmek gerekir" dedi.
RAMAZAN ALIŞVERİŞİNDE DİKKAT ETMEMİZ GEREKENLER
Vatandaşın aklındaki en büyük sorulardan olan, Ramazan alışverişinde nelere dikkat etmemiz gerekiyor sorusuna ise, "Bu süreçte gıda alışverişinde bulunacağımız market ve pazarlarda gerekli kişisel koruyucuları kullanmak, alışveriş alanı ve dışında gerekli sosyal mesafe kuralına uymak, kontaminasyon riskini en aza indirecektir. Alışverişlerimizde Sağlık Bakanlığının ve Tarım ve Orman Bakanlığının yönetmelik ve yönergelerinde belirtilen kurallara uyulması önem arz etmektedir. Yapılan gıda alışverişlerinde Tarım ve Orman Bakanlığınca verilen kayıt veya onay numarasının yer aldığı etiket bilgileri kontrol edilmeli, etiketsiz ve açıkta satılan, izlenebilirlik bilgilerine ulaşılamayan merdiven altı işletmelerin ürettiği ürünler asla satın alınmamalıdır. Mikrobiyolojik bozulma riski yüksek olan et ve et ürünleri, süt ve süt ürünleri soğuk zincir kurallarına riayet edildiğine emin olunmadan asla satın alınmamalıdır. Soğuk zincir gerektirmeyen ürünlerin ev ortamına alınmadan önce en az 6 saat havalandırılması yine koruyucu önlemler arasındadır. Ambalajlı olarak alınan gıda ürünlerinin dış ambalajları açılarak gıdaya teması olamayacak şekilde çöpe atılmalı, gıda ürünleri bundan sonra dolaba alınmalı, eller sabun ve bol su ile yıkanarak dezenfekte edilmelidir" şeklinde uyarılar yapıldı.
İSRAFA DİKKAT
İsraftan kaçınmamız gerektiğinin altını çizen Serkan Durmuş, "Ramazan ayında artan ve değişen tüketim istekleri, bunun yanı sıra içinde bulunduğumuz dönemin bizleri ihtiyaç fazlası ve gereksiz gıda alışverişine yöneltmemelidir. Ürün raf ömürlerinin dolması, uygun olmayan muhafaza koşulları sonucunda gıda ürünlerinin bozulmasına ve çöpe atarak israf edilmesine yol açmaktadır. Bu ayda ve içinde bulunduğumuz süreçte ekmek ve pide tüketimi başta olmak üzere ihtiyaç fazlası alımdan kesinlikle kaçınılmalı, ürünlerin depolama koşulları ve raf ömürleri dikkate alınarak yeterli miktarda alıma dikkat edilmelidir" vurgusu yapıldı.
"GIDA ÜRETİM VE SATIŞ YERLERİNİN DENETİMİ ÖNEMLİ"
Her dönem olduğu gibi bu dönemde de denetimin önemli olduğu vurgusu yapan Gıda Mühendisleri Odası Bursa Şube Başkanı Serkan Durmuş, "Ülkemizde gıda güvenliğinin sağlanması ve gıda işletmelerinin denetim görevinde tek yetkili kurum Tarım ve Orman Bakanlığıdır. Özellikle Ramazan aylarında gıda tüketimlerin ve gıda alışverişlerinin daha arttığı bir dönemi yaşamaktayız. Bu nedenle içinde bulunduğumuz süreçte halkımızın yeterli ve sağlıklı gıdaya erişimini sağlayabilmek adına denetim sıklığı artırılmalı, halk sağlığını tehdit eden ve stokçuluk yaparak gıda fiyatlarının dalgalanmasına sebebiyet veren işletme ve kişilere en ağır cezalar verilmelidir. Gıdalarda taklit ve tağşiş yaparak halkın hem sağlığına hem de cebindeki parasına göz diken, toplum olarak birlik ve beraberlik içesinde birbirimize destek olarak atlatabileceğimiz bu süreci kendine fırsat olarak gören kötü niyetlilere pirim verilmemelidir. Bu anlamda Gıda Mühendisleri Odası olarak, bir meslek odası olmanın verdiği bilinçle halkımıza ve meslektaşımıza olan sorumluluğumuz gereği her türlü iş birliğine hazır olduğumuzu kamuoyu ile paylaşıyoruz. Ramazan ayının ülkemize hayırlar getirmesini ve içerisinde bulunduğumuz Covid-19 salgın sürecinin sona ererek sağlık ve mutlulukla karşılayacağımız güzel günlerin bir an evvel gelmesini diliyoruz" şeklinde konuştu.
"HALKIN BÜYÜK KESİMİ ET ÜRÜNLERİNE ULAŞAMAMAKTADIR"
Toplumsal yaşamımızda önemli bir yeri olan Ramazan ayında, beslenme düzeni ve alışkanlıklarımız tümüyle değişmektedir. Bu dönemde dengeli beslenmenin yanında sağlıklı ve güvenilir gıda maddeleri tüketmenin de büyük önem taşıdığını belirten Serkan Durmuş, "Artan şehirleşme oranı, azalan gelir düzeyi ve resmi denetimlerin yetersizliği göz önünde bulundurulduğunda, her yıl olduğu gibi yine Ramazan alışverişi yapacak olan tüketicilere önemli sorumluluklar düşmektedir. Özellikle de alım gücü düşük olan kesime yönelik neredeyse hammadde fiyatına satılan ve merdiven altı veya kayıt dışı şekilde uygun olmayan koşullarda üretilen gıda maddeleri, halk sağlığı açısından risk oluşturmaktadır. Bu tür ürünler sokakta rastgele ortamlarda dökme veya ambalajsız şekilde satılabilmekte ve tüketicilere ulaşabilmektedir. Ülkemizde özellikle kırmızı et fiyatları ve diğer gıdaların fiyatları dünyadaki gelişmiş ülkelerdeki fiyatların çok üzerinde seyretmekte, halkın büyük kesimi et ve et ürünlerine ulaşamamaktadır. Dolayısıyla bu alanda taklit ve tağşiş giderek artmaktadır. Ülkemizde gıda güvenliği alanında yetkili otorite olan Tarım ve Orman Bakanlığı gıda denetimleri yapmaktadır. Ancak etkin bir şekilde yapılması gereken denetimler de yetersiz kalmaktadır. Neredeyse her gün okullar, yurtlar, kamu kurumları, hastaneler ve askeri birlikler gibi toplu yemek tüketim yerlerinde, gıda veya sudan kaynaklı zehirlenmeler yaşandığı haberleri basında yer almaktadır. Özellikle Ramazan ayında toplu tüketimlerin daha arttığı düşünüldüğünde, gıda denetimlerinin sıklaştırılması ve halk sağlığını koruyucu yönde önlemlerin alınmasına ihtiyaç olduğu görülmektedir. Gıda denetimlerinin artırılması ve gıda analizlerinin yeterli düzeyde yapılabilmesi için daha fazla teknik elemana, özellikle de Gıda Mühendisine ihtiyaç duyulmaktadır. Gıda işletmelerinin yaklaşık yüzde 80'ini oluşturan küçük işletmelere de kamu bütçesinden kaynak ayırıp, teknik personel kontrolünde üretim yapılabilmesi ve güvenli gıda arzının sağlanabilmesi oda olarak bir proje hazırladık. Tarım ve Orman Bakanlığına sunulan küçük ve orta ölçekli gıda işletmelerinin hem daha güvenilir ürün üretmelerini sağlayacak hem de istihdam yüklerini azaltacak olan 'Yetkilendirilmiş Gıda Danışmanlığı' sistemi yaşama geçirilmelidir" dedi.
"BAŞTA EKMEK ÜRETEN YERLER OLMAK ÜZERE TÜM GIDA İŞLETMELERİNDE DENETİM ARTIRILMALI"
Bu sene Ramazan ayının Covid-19 virüsünün sebep olduğu salgın dönemine denk gelmesiyle enfeksiyon riskinin en aza düşürülmesi için sosyal izolasyona daha çok özen gösterilmesi, geleneksel olarak toplu yenen iftar ve sahur yemek organizasyonlarının Bilim Kurulunun öngörüleri doğrultusunda yapılmaması doğru olacaktır diyen Serkan Durmuş, "Kişi, kurum ve kuruluşlar tarafından her yıl yapıldığı gibi bu senede Ramazan ihtiyaç ve erzak paketleri hazırlanmaktadır. Hazırlanan bu erzak paketlerinde yer alan gıda maddelerinin içeriği salgın nedeniyle her zamankinden daha çok önem kazanmaktadır. Paketteki gıda maddelerinin kayıt dışı ekonomi ürünü olmamasına özen gösterilmelidir. Ürünlerin tavsiye edilen tüketim tarihini aşmamış ve besleyici değerlerinin yitirilmemiş olması ayrıca önem taşımaktadır. Çabuk bozulabilecek, soğuk muhafaza gerektiren kavurma gibi gıda maddelerinin koli içeriğinde olmaması göz ardı edilmemelidir. Salgının yüksek seyrettiği bu dönemlerde çiğ, az ya da yarı pişmiş yemek alışkanlıklarından uzak durulmalı, ızgara et, tavuk, balık gibi ürünler iyi pişirilmeli, orta nokta sıcaklığının 68 derece olmasına özen gösterilmelidir. Sıcak tüketilmesi gereken yemeklerin yeterince sıcak, soğuk gıdaların ise yeterince soğuk servis edilmesine dikkat edilmelidir. Bozulduğundan kuşkulanılan gıdalar tüketilmemeli, tüketime sunulmamalıdır. Et ve et ürünleri ile süt ve süt ürünlerinin çabuk bozulabilen gıda maddeleri olması nedeniyle bekletilmeden dikkatli bir şekilde tüketilmelidir. Mikrobiyolojik bozulma riski yüksek olan bu ürünlerin soğuk zincir içinde satışa sunulduğundan emin olunmalıdır. Genel olarak tüketimin yükseldiği bir ay olan Ramazan ayı boyunca özellikle artan ekmek ve pide tüketimi sebebiyle başta ekmek üretilen yerler olmak üzere tüm gıda işletmelerinde denetimlerin artırılması gerekmektedir. İftarda tüketilen yemekler sahura kadar oda ısısında tutulmamalı, yemeklerin tekrar tekrar ısıtılmasından kaçınılmalı, yemekler yenilecek miktarlarda ısıtılmalı ve kısa süre içinde tüketilmelidir. Satın alınan gıdaların etiketlerinde Tarım ve Orman Bakanlığınca verilen kayıt veya onay numarasının olup olmadığının kontrol edilmeli, tavsiye edilen tüketim tarihi, üretici firmanın adı ve adresi, içerik bilgileri, miktar ve fiyat bilgileri incelenmeli, etiket beyanı tam olmalıdır. Güncel olarak yaşadığımız Covid-19 salgını benzeri enfeksiyon hastalıklarının olmadığı, gıda zehirlenmelerinin yaşanmadığı, gıda israfının yapılmadığı, gıda arzında bir sıkıntının yaşanmadığı, gıdanın hakça paylaşıldığı bir Ramazan ayı geçirmenizi diliyoruz" ifadelerine yer verdi.
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Bursa Bölge, 2020.04.24 14:47