Bursa Damızlık Koyun-Keçi Yetiştiricileri Birliği Başkanı Yıldırım Oran, tarımda Türkiye'nin önünü açacak 3 büyük projenin gelecek nesiller için önemli olduğunu ifade etti. Türkiye'nin kuraklık tehlikesiyle karşı karşıya olduğunu söyleyen Başkan Oran, gelecekte çocuklara suyu sıkılmış portakal kabuklarını bırakmamak için akarsu kaynaklarını doğru kullanacak projelerin hayata geçirilmesi gerektiğini belirtti.
GÜLİN ÖZDEMİR / BURSADA BUGÜN
Bursa Damızlık Koyun-Keçi Yetiştiricileri Birliği Başkanı Yıldırım Oran, Türkiye'nin dünyanın sayılı gıda merkezlerinden biri olabileceğini ifade ederek tarımda Türkiye'nin önünü açacak 3 büyük projeyi anlattı.
Başkan Orhan, "Türkiye'yi öncelikle kedisine yeter hale getirip dünyadaki diğer devletlere de ihracat yapabilir hale getirmeliyiz. Biz sadece kendimizden değil dünyadaki mazlum insanlardan da sorumluyuz. Bu bakımdan bizim Türkiye'nin önünü açacak 3 büyük projemiz var. İlk projemiz; İç Anadolu'da sulanmadık bir karış toprak bırakmamak ve göllerimizi kurumaktan kurtarmak. Artık her şey sulanır oldu. Yurt dışından hayvanların getirilip kapalı olarak bakılması, beslenmesi ve bunların sonucunda hakkımız olmadığı halde yer altı sularını kullanmaya başlanması.Su bir bütündür. Siz, yer altı sularını kullanarak akarsular, göller, nehirler, dereler ve yer altı sularını da tahrip ediyorsunuz. Maalesef çocuklarımıza suyu sıkılmış bir portakalın kabuklarını bırakıyoruz. Yer altı sularının kullanımı sonucunda obruklar oluşmaya başladı. Göllerimiz kurumaya başladı. Bu durum karşısında suları tersine akıtmak istiyoruz. Denizde yaşayan başka canlılar da var. Bu durum karşısında denizin aklını da hesap edeceğiz. Nizamı bozmadan sulamamız gereken her yere kanallar vasıtasıyla su götürmemiz lazım. Bir damla suyumuzu bile ziyan etmeden geriye basacağız. Bu çalışmanın içinde coğrafyacılar, inşaat, makine, elektrik-elektronik mühendisleri, hepsi bir ekip olarak çalışacak. Çok kısa süre içerisinde projeler oluşturacaklar. Bu projeler belli bir süre içerisinde plan ve programla devreye girecek. Bu ütopik değil ve bunun kesinlikle yapılması gerekli. Vaktimiz kalmadı, suyumuz tükeniyor. Böyle giderse gelecekte içebileceğimiz su kalmayacak. 5 yıl içerisinde her şeyin tamamlanması gerekiyor. Devasa köprüler ve tesisler yaptık. Bu projemiz, yapılanların yanında daha basittir" dedi.
"BAKANLIK ASLİ GÖREVİNE DÖNMELİ"
İkinci hedef olarak; Tarım ve Orman Bakanlığına bağlı fazladan eklentilerin kaldırılması gerektiğini ifade eden Başkan Orhan şu şekilde konuştu; "Tarım ve Orman Bakanlığını biraz rahatlatalım. Bakanlık asli görevine dönmeli. Memleketimizin ihtiyacı kadar bitki ve hayvan yetiştirilmeli. Çok fazla genel müdürlük ve daire başkanlığı var. Bizim eklentileri atmamız gerekiyor. Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğünü, Çevre ve Şehircilik Bakanlığına göndermeliyiz. Devlet Su İşleri şu an Tarım Bakanlığına bağlı, bunu Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına göndermeliyiz. Gübreyi kullanmak ayrıüretmek ayrıdır. Gübreyi üretmek sanayicinin işidir. Bizimle bir alakası yok. Mesela köy ve mahalle kooperatifleri var. Onları da büyükşehir belediyelerine göndermeliyiz. Bizim bakanlığımızın sadece 3 tane genel müdürlüğü kalmalı. Ziraat İşleri Genel Müdürlüğü, Hayvancılık İşleri Genel Müdürlüğü ve Ormancılık İşleri Genel Müdürlüğü."
Başkan Oran, "Üçüncü hedefimiz; Türkiye'nin kırmızı et ihtiyacının acilen çözümü için gerekli besi sığırı temini. Biz hep et lazım oldukça ithal ediyoruz. Ceylan Pınar Tarım İşletmeMüdürlüğü var. Tarım ve Ormancılık Bakanlığına bağlı TİGEM'in Ceylan Pınar Urfa'da olan bir çiftliği. Bu çiftliğin arazisi 1 milyon 250 bin dönüm ve tek tapu. Bildiğim kadarıyla dünyada tek tapulu en büyük çiftliktir. Şimdi bu çiftliğin yaklaşık 250 bin dönümünde fıstık yetiştiriliyor. 1 milyon dönümü kullanılabilir durumda. Bu 1 milyonluk dönüme yurt dışından kendi kendine yaşama kabiliyeti olan etçil ırk hayvanları (Branman, brangus) getirebiliriz. Bunları hesaplayarak yem bitkisi ekilip bu hayvanlar serbest bırakılıyor. Kendi kendine çoğalıyorlar. Hedef gerçekleşince yaklaşık 3 yıl içerisinde İstanbul'un kırmızı et ihtiyacının önemli bir kısmını karşılamış olacağız. Yurt dışına et gönderme durumuna gelebiliriz" diye konuştu.
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Ekonomi, 2022.04.19 08:51