Sokak aydınlatmalarının tamamıyla LED teknonojisine dönüştürülmesi konusunda yasal çerçeve hazırlandı. Yıllık en az yarım milyar lira tasarruf sağlayacak dönüşüm için yaklaşık 4 milyar lira masraf yapılacak. Daha uzun ömür ve daha yoğun ışık vaadeden LED aydınlatma için yerli üreticilerin mi yabancı devlerin mi tercih edileceği merak konusu.
Enerji Kaynaklarının ve Enerjinin Kullanımında Verimliliğin Artırılmasına Dair Yönetmelik'te değişiklik yapılması için taslak hazırlandı. Yenilenebilir Enerji Genel Müdürlüğü'nce açıklanan taslakta, "Şehir içi yol, cadde, sokak ve meydan aydınlatmalarının tamamında şeffaf cam tüplü yüksek basınçlı sodyum buharlı lâmbalar kullanılır" maddesine yerine, "Şehir içi yol, cadde, sokak ve meydan aydınlatmalarının tamamında şeffaf cam tüplü yüksek basınçlı sodyum buharlı, LED'li veya en az bunlara eşdeğer verimlilikteki lambalar kullanılır" hükmü getirildi.
LED teknolojisi, yıllık 1.5 milyar liralık sokak aydınlatması faturasını en az 500 milyon lira düşürecek. Ancak ampul değişiminin bedeli en az 4 milyar lirayı bulacak. Değişim ile ilgili bedel elektrik dağıtım şirketlerine yansıtılmazsa, LED ampullerin sağladığı avantajın devlet bütçesine yansıması 5-6 yılı bulacak. Bu büyük pazara yabancı şirketler ilgi gösterirken, hükümetin yerliden yana tavır alıp almayacağı bekleniyor. Yabancı ampül devlerinin, Türk ortak alarak sokak aydınlatmasına talip olması da olasılıklar arasında. LED ile aydınlatma bir süredir deneniyor. Projenin pilot
uygulamalarından birisi de Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'nın önündeki cadde olmuştu.
Neden LED?
LED lambalar, mevcut geleneksel aydınlatma cihazlarına göre daha çok ışık daha az ısı üretiyor. Isı kaybı minimize edildiği için tasarruf artıyor. LED lambaların benzerlerine göre uzun ömürlü olması, yaydığı beyaz ışığın daha iyi görüş sağlaması diğer bazı avantajları. LED lamba ve armatürlerin UV ışınımı yok denecek kadar az, manyetik alanlarıysa hiç yok. Bundan dolayı tasarruflu lambaların yol açtığı gibi depresyona, cilt hastalıklarına ve göz rahatsızlıklarına neden olmuyor.
Enerji standartında yumuşama
Taslakta, Türkiye'de yayımlandığından bu yana geçen iki yılı aşkın süreye rağmen, çok az sayıda endüstriyel işletmenin sahip olduğu TS EN ISO 50001 Enerji Yönetimi Standardı ile ilgili de yumuşama kararı alındı. Taslağa göre, Enerji Yönetimi Standardı sahibi olma şartı, başvuru aşamasından destek ödemesi aşamasına ertelendi. Taslağa görde enerji tasarrufu sağlayan bu belgeye sahip olmadıkça proje desteği verilmeyecek.
MİLLİYET
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Ekonomi, 2013.12.13 18:00