ERZURUM'da günlük 20 ton süt işleme kapasiteli tesis kuran ARŞ Gıda Ltd Şt.'nin Genel Müdürü H. Fersin Suma'nın 24 Nisan günü kendini asarak yaşamına son vermesinin şoku sürüyor.
Suma, ölümünden önce çeşitli makam ve kişilere hitaben yazdığı 14 mektupta müteahhit S.T.'yi suçlarken, emekli Radyoloji Profesörü olan eşi Selami Suma da, "Eşimin intihar sebebi S.T. isimli müteahhittir. Bu şahsın dolandırıcı olduğunu sonradan fark ettik" diye ifade verdi.
Erzurum'un tanınmış esnafından merhum Zeki Sarıoğlu'nun kızı kimya mühendisi H. Fersin Suma, 1977 yılında babasının İbrahim Akbulut ile kurduğu ARŞ Gıda'yı büyütmek için yakınları Abdulmüptalip Akarsu, Şebnem Saruoğlu ve Ali Fuat Akarsu ile birlikte proje hazırladı. Süt işleme ve pazarlama tesisinin Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu'nun (TKDK) Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından ortaklaşa finanse edilmesi uygun görüldü. Kırsal Kalkınma (IPARD) Programı tarafından desteklenen proje için Erzurum- Kars karayolunun 15'inci kilometresinde 8 dönüm arsa satın alan H. Fersin Suma, 2 bin 500 metrekarelik fabrika alanın inşaatını müteahhit S.T.'ye verdi. İnşaatı yaparken yine iddiaya göre S.T., teminat için şirketten aldığı 1.2 milyon liralık çeklerin üzerlerine tarih yazarak, TKDK'dan gelen 1.2 milyon liralık hibeye el koydu. Olumsuzluklara rağmen, borçlanarak AB standartlarında bir süt işleme ve paketleme tesisi kuran Suma, tesisi işletmeye açamadığı için kendisini sorumlu buldu ve 24 Nisan günü iple asarak intihar etti. Bunun üzerine ailesi, müteahhit S.T. hakkında suç duyurusunda bulundu.
'HEDEFİMİZ, O TESİSİ YAŞATMAK'
Eşini kaybettiği için ailece yıkıldıklarını ifade eden Atatürk Üniversitesi Radyoloji Anabilim Dalı'ndan emekli Prof. Dr. Selami Suma, Başkent Üniversitesi İstanbul Hastanesi'nin Radyoloji Bölümünde görev yaptığını, olay günü de kızı Merve ile İstanbul'da olduklarını söyledi. Prof. Dr. Selami Suma polise verdiği ifadede şunları anlattı:
"Bu işlerden eşim elini eteği çeksin diye, ben emekli olduktan sonra İstanbul'a naklettim. Ancak eşim hibe krediden faydalanarak işini büyütmek istedi. Fabrika işletmeye açılamadığı için çok ciddi ekonomik sıkıntıya düştük. Tüm bunlar eşimin psikolojisini bozdu. Eşimin intihar sebebi S.T. isimli müteahhittir. Bu şahsın dolandırıcı olduğunu sonradan fark ettik. Üzüntümüz çok büyük. Uğruna hayatını verdiği bu muhteşem tesisi yaşatmak için her şeyi yapacağız. Erzurum halkının hizmetine sunacağız."
MEKTUPLARDA NE VAR?
Ölümünden önce hazırladığı 14 mektupta yaşadıkları sıkıntıları anlatan ve müteahhit S.T.'den şikayetçi olan H. Fersin Suma'nın mektupları kriminal incelemeye alındı. Suçlu gördüğü müteahhitin bağlı bulunduğu tarikatın şeyhine, bir sivil toplum örgütünün genel başkanına, aile bireyleri ile ortaklarına ve Erzurum halkına yazdığı mektuplarda H. Fersin Suma, şu ortak görüşlere yer verdi:
"Erzurum'a hizmet etmek adına Türkiye'nin en büyük projesini hazırladık. Bu ticaretten bir tek S.T. rant sağladı. Hakkımızda davalar açarak şirketin tüm mal varlığına el koydu. Bankaya gelen 1 milyon 299 bin lirayı hesabına geçirdi. 1 milyon 200 liralık teminat çeklerime de kendisi tarih atarak mahkemeye vererek haciz kararı aldırttı. Şimdi bankalar üstümüze gelmekte. Hizmet adına başlanan bir işte ailemi, dostlarımı batırdım. S.T.'nin kullandığı naylon faturalar yüzünden yargılanıyorum. Bu vicdansızlığa şeyhinin icazet verdiğini söylemektedir. Kötü insanlarla adelet önünde uğraşmak için para lazım. Bizde de para kalmadı. Vicdanı olan herkesi yardıma çağırıyorum. Lütfen bu güzel tesisi yaşatmak için yardım edin. Sağlığımda bulamadığım ylardımı belki şimdi verirsiniz."
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Yaşam, 2013.04.30 16:40