İran'la varılan nükleer anlaşma Ortadoğu'da dengeleri değiştirebilir. Olası senaryolara göz atıldığında şöyle bir tablo artaya çıkıyor.
Uluslararası politika uzmanları, İran'la nükleer krizde sağlanan anlaşmanın Ortadoğu'da büyük bir değişimin habercisi olduğunu belirtiyor.
Anlaşmanın bölgede siyasi dengeleri ve oyunun kurallarını baştan aşağıya değiştireceği yorumları yapılıyor.
Nükleer anlaşmanın ardından ABD ve İran, Suriye konusunda da işbirliğine gidebilir. Böylesi bir durumda tarafların müzakere masasına oturtulmasıyla savaşın durdurulabileceği belirtiliyor.
Anlaşmanın ardından İran'ın Ortadoğu'da etkisini daha da artıracağı konusunda da görüşbirliği hakim. İran'ın elinin güçlenmesiyle Ortadoğu'da mezhep gerimilinin daha da artmasından kaygı duyanlar var.
Buna karşın Washington ve Tahran'ın Irak'ta işbirliğine gitmeleri durumunda bu ülkedeki Sünni-Şii çatışmasının azalabileceği ve bunun bölgeye olumlu yansıyacağı yorumu yapılıyor.
İran'ın güçlenmesinden rahatsızlık duyan Körfez ülkelerininse, ABD ile ilişkilerini gözden geçireceği ve yeni ittifak arayışına girebileceği belirtiliyor.
Nükleer anlaşmaya en büyük tepkiyi gösteren İsrail ise bölgede yalnızlaşmış durumda. İsrail'in İran'a tek yanlı askeri müdahale olasılığı artık neredeyse imkansız hale geldi.
Anlaşmayla birlikte İran'a uygulanan petrol yaptırımlarının ileride kalkabileceği beklentisi doğdu. Bu beklenti, uluslararası piyasalarda petrol fiyatlarının düşmesine yol açtı.
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Dünya, 2013.11.25 16:45