Gün'Aysın programının bugünkü konuğu Bursa Nilüfer eski Belediye Başkanı ve Yüksek İnşaat Mühendisi Mustafa Bozbey oldu. 8 gündür Hatay'ın Defne ilçesinde olan ve genel merkez tarafından görevlendirilen Bozbey deprem bölgesinde neler yaşandığını gözlemleriyle anlattı.
HÜSEYİN İZCİ / BURSADA BUGÜN
Aysın Komitgan'ın sunduğu Gün'Aysın programının bugünkü konuğu Mustafa Bozbey oldu. Bursa Nilüfer eski Belediye Başkanı Mustafa Bozbey, genel merkez tarafından deprem bölgesinde görevlendirildi. Bozbey, Hatay'ın Defne ilçesinde yaşanan sorunlar ve bölgedeki yıkımlar üzerine açıklamalarda bulundu.
BOZBEY DEPREM BÖLGESİNDEKİ GÖZLEMLERİNİ ANLATTI
Deprem bölgesinden gözlemlerini aktaran Bozbey, "Gerçekten deprem bölgesinden çok güzel haberler vermek isterim. Buranın insanların sıcaklığı, deprem olmamış bölgelerdeki insanların dayanışmasını göstermiş olduğu o güzellik buralara olumlu yansıyor. İnanılmaz bir destek var. Daha programlı görüntüler ortaya çıkmaya başladı. Ancak o bölgenin insanlarının yaşadığı şoku atlatması kolay değil. O insanların yaşadığı duyguların bir süre daha yansımalarını göreceğiz. 4.5 şiddetinde depremlerde dahil burada her artçı depremde insanlar etkileniyor. Psikolojik olarak tedavi edilmeleri gerebilir. Çocuklarda da bunun yansımaları var. Çocuklar artçı depremler anında hızlıca konteynerlerden dışarı çıkıyorlar."
"99 DEPREMİ MİLAT OLACAKTI"
99 Marmara depremini gördüğünü ifade eden Bozbey, "O dönemde siyasiler 99 depreminin milat olacağını ondan sonraki gelen depremler için gerekli tedbirleri alacaklarını söylemişlerdi. Türkiye'nin 2 fay hattı üzerinde ve 1. Derece deprem bölgesi olduğunu herkes biliyor. Tüm siyasiler bunları söyledi. Bu geçen zamanda hiçbir şey yapılmamış. Yapıldıysa da yüzde 10. Buradaki felaketi görünce insanlarla sorduk. Bu binaların 10 15 yıllık olduğunu söylüyorlar. 99 depremini milat kabul etmemişiz. 99 depreminden ders almamışız. Sonuçta geldik 6 Şubat depremine. Artık 6 Şubat milat olmalı. Özellikle deprem bölgelerinde alınması gereken önlemler var. Tüm süreç binaların nereye yapıldığına bağlı. Kentin içinden birkaç tane fay hattı geçen bölge var, bunlar belirlensin ve yer seçimine göre o bölgede yapılan inşaatların yönetmelikleri, yasaları, anayasa maddesi haline getirilsin. Ülkemiz deprem bölgesi olduğu için Marmara'da ya da başka bir yerde de depremi yaşayabiliriz" diye konuştu.
"FAY HATTI ÜZERİNE BİNA YAPILAMAZ"
Yer çekiminden kaynaklı olarak insanların ölmesinin içini acıttığını ifade eden Bozbey, her zemine inşaat yapılabileceğine ancak inşaat yapılacak bölgenin tanınması gerektiğinin altını çizdi. Fay hatlarının çizgisel olarak belirlenmesi gerektiğini vurgulayan Bozbey, "Fay hattı üzerine bina yapılamaz. Bu bir imalat hatasıdır. Temelinden itibaren bir sorun varsa bundan herkes sorumludur. Yer seçimini resmi kurum yapar. Binanın yapılacağı yerin fay hattı dışında bir bölge olması lazım. Bu bölgeye uygun belki 20-25 metrelik zemin hazırlanması lazım. 6 Şubat milat olursa, yer bilimcilerinin fikirleri alınıp bir çözüm üretilebilir" dedi.
BOZBEY ACİL İHTİYAÇLARI SIRALADI
Deprem bölgesindeki eskileri aktaran Bozbey, acil ihtiyaç olarak gıda, duş ve tuvaletin olduğunu söyledi. Sistemin ve organizasyonun yavaş yavaş yerine oturduğunu ifade eden Bozbey, "Gıda, duş ve tuvalet ihtiyaçlarını çözdüğümüzde de sistem yerine oturmaya başlayacak. Buradaki bir kişinin 22 gündür çocuğunun başını dahil yıkayamadığını söyledi bana. Bu ihtiyaçların acil giderilmesi lazım" dedi.
"BURADAKİ İNSANLAR ARTIK KENDİMİZ YAPABİLİRİZ DİYORLAR"
Deprem bölgesindeki insanların yavaş yavaş kendi ihtiyaçlarını karşılamaya başladıklarını belirten Bozbey, "İnsanlar köylerine, bahçelerine gitmeye başladı. Çadır ve konteynerleri de oraya istiyorlar. Bunun yanında gıda ihtiyaçlarını da istiyorlar ve kendimiz artık yapabiliriz diyorlar. Bu da şu an burada bir organizasyon sıkıntısı yaşatıyor. Çünkü kent merkezinde boş olan çadır kentler var" ifadelerini kullandı.
"ANKARA VE MERSİN'E YOĞUN GÖÇ VAR"
Deprem bölgesindeki insanlarının çoğunun şehirlerini terk ettiğini anlatan Bozbey, "İnsanlar ağırlıklı olarak Ankara ve Mersin'e gidiyor. İstanbul'a gitmek istemiyorlar. Aynı şekilde Bursa'ya da az gidiyorlar. Artık en ufak bir sarsıntı bile istemiyor buradan giden insanlar" şeklinde konuştu.
"YENİ YAPILACAK EVLER İÇİN BİLİM İNSALARI İLE GÖRÜŞÜLMELİ"
Deprem bölgesindeki illere yapılacak yeni konutlar için de konuşan Bozbey, "Henüz tam bir bilgim yok ama bahsedilen bölgeler var. Yapılacak yeni evler için mutlaka bilim insanlarının görüşleri alınması gerekiyor. Artçı depremlerin bir yıl daha olacağı söyleniyor. 'Biz inşalarımızı güvenli binalarda yaşatmak istiyoruz' demesi lazım devletin. Bilim insanlarının görüşlerine yer verilip, yer seçimine kadar her şeyin incelenmesi gerekiyor" ifadelerini kullandı.
"SÜREÇ BİR İKİ YILDA BİTMEZ"
Bu sürecin devlet ve belediyelerin çalışmaları ile atlatılacağını söyleyen Bozbey, "Bu süreç bir iki yılda bitecek diye kimse bakmasın. 8-10 yıl gibi bir zamanda burası kendine gelebilecektir. İnsanlar buraya mutlaka geri döneceğini söylüyor" dedi.
"DENETİM, DENETİM, DENETİM"
Bozbey canlı yayında sık sık 'denetim' vurgusu yaparken, "Denetleyemiyorsanız o binadan hayır gelmez. O binayı temelinden ve zemininden itibaren incelemeniz gerekiyor. Kâğıt üzerinde imzayla denetim olmaz. Eğitilmiş mühendisleri koyacak oraya. Bir yapımcının inisiyatifine asla bırakılamaz. Ben denetim, denetim, denetim diyorum" şeklinde konuştu.
Bursa Bölge, 2023.03.04 10:37