Bilim dünyasını şoke eden yeni bir keşif yaşandı. Erkeklik kromozomu olarak bilenen Y kromozomunun yok olmaya başladığı ortaya çıktı.
Cumhuriyet'in haberine göre: Bilim insanları yaptıkları araştırma ile erkeklik hormonu olarak bilinen Y kromozomunun dejenere olma sürecini mercek altına aldı. Y kromozomunun gelecekteki durumu ile ilgili öngörülerde bulundular.
Embriyonun cinsiyetini belirleyen anahtar gen olan SRY'yi taşısa da, Y kromozomu diğer kromozomlara kıyasla çok az gen içerir ve yaşam için gerekli olmayan tek kromozomdur. Y kromozomu zamanla dejenere olarak, dişilerde X kromozomu, erkeklerde ise bir X ve daha zayıf bir Y kromozomu kalmıştır. Bilim insanları, bu dejenere olma sürecinin devam etmesi halinde Y kromozomunun tamamen yok olmasına sadece 4,6 milyon yıl olduğunu tahmin ediyorlar.
Son araştırmalar Y kromozomunun bazı koruyucu mekanizmalara sahip olduğunu gösteriyor. Danimarka'da yapılan bir çalışma, Y kromozomunun gen amplifikasyonuna izin veren büyük yapısal değişikliklere eğilimli olduğunu ortaya koydu. Ayrıca, Y kromozomunun "palindrom" adı verilen özel yapılar geliştirdiği ve gen kaybını azaltan mekanizmalar geliştirdiği tespit edildi.
Bilim camiası Y kromozomunun geleceği konusunda ikiye ayrılıyor. Bir grup, Y kromozomunun koruyucu mekanizmalar sayesinde varlığını sürdüreceğini savunurken, diğer grup ise Y kromozomunun nihayetinde yok olacağını ve bu durumun doğurganlık sorunlarına neden olabileceğini iddia ediyor.
ERKEKLER DE HAMİLE KALABİLİR!
Bu gelişmelerin ardından genetik mühendisliğinin Y kromozomunun işlevini değiştirerek kadın çiftlerin ya da kısır erkeklerin yardımlı üreme teknikleriyle gebe kalmasını mümkün kılacağı düşünülüyor. Ancak, bu tür müdahalelerin yaygınlaşması için daha fazla araştırma ve gelişme gerekeceği belirtiliyor.
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Güncel, 2023.11.27 15:13