Bursa Özel Hayat Hastanesi hekimlerinden Uzm. Dr. Kemal Aslan, şeker hastalığının önlem ve takibi yapılmadığı takdirde ölümcül olabildiği ve şeker hastalığı şüphesi olan kimselerin mutlaka test yaptırmaları gerektiği uyarısında bulundu.
Mesut DEMİR/BURSADABUGUN.COM
Bursa Özel Hayat Hastanesi hekimlerinden Uzm. Dr. Kemal Aslan, Bursada Bugün'e yaptığı açıklamada, şeker hastalığının pankras denilen organda salgılanan insülin diye bir hormonun eksikliği nedeniyle oluşan hastalık olduğunu belirterek, "Bu hastalık ile birlikte kan şekeri yüksek oluyor. Günümüzde kan şekeri 126 ve üstü olduğu zaman şeker hastalığına yönelik testler yapıyoruz. Bunun tanısını da laboratuvarla koyuyoruz. Eğer hastalığın takibi yapılmadığı takdirde sakatlıklara hatta ölüme kadar götüren bir ciddi hastalıktır" dedi.
KÖRLÜK VE BÖBREK YETMEZLİĞİ YAPABİLİYOR
Şeker hastalarında yükselmiş kan şekerinin belli bir süre sonra damarlarda harabeye yol açtığına dikkat çeken Aslan "Şeker hastalarında ciddi takip ve tedavi yapılmazsa kalp damarlarını tıkayıp, gözlerde körlük, böbrek yetmezliği yapabiliyor. Bunun için şeker hastalığının erken tanısı ve izlenmesi gereken bir hastalık. Zaten bu hastalıklarda ölüm nedeni komplikasyonlar ve takip eksikliği ile birlikte organ yetmezlikleri oluyor" diye konuştu.
"ŞEKER HASTASI DEĞİLİM" DEMEYİN, TEST YAPTIRIN
Şeker hastalığının belirtilerini de anlatan Uzm. Dr. Kemal Aslan, "Şeker hastalığı ilerlemiş bir seviyede ise, çok yemek yeme, çok idrara çıkma, çabuk acıkma, kilo verme gibi belirtiler yaşandığında acil tedaviye ihtiyaç vardır. Bu belirtiler az görülen insanlarda kişi şeker hastalığını bilmiyor ve yıllarca diyabet olarak yaşayabiliyor. Bu yüzden çabuk acıkan insanların laboratuvarda test yaptırmaları gerekir. Dahiliye doktoruna müracaat eden hasta, laboratuvarda açlık glikoz, gerekli görülürse yükleme testleriyle şeker hastalığı tanısı konuluyor" şeklinde konuştu.
ŞEKER HASTALIĞINDA TEDAVİ ÖNEMLİ
Şeker hastalığının tedavisinin dahiliye uzmanları tarafından yapıldığını da hatırlatan Kemal Aslan, şunları kaydetti;
"Tedavisi şeker hastalığının tipine göre uygulanıyor. Tip1 dediğimiz tedavide genellikle insülin veriliyor. Tip2 dediğimiz tedavide ise, oral antibiyotik dediğimiz haplarla tedavi yürütülüyor. İnsülin direnci, şeker hastalığının ilerleyebilecek durumlarına deniliyor. Bu da insülinin iş görmemezliği ile doğan bir durumdur. Bu hastalarda insülin asıl görevi olan kan şekerini düşüremiyor ve kan şekeri yüksek oluyor."
AİLESİNDE ŞEKER HASTASI OLANLAR DİKKAT!
Ailesinde şeker hastalığı olanlara da önemli uyarı yapan Aslan, "Homa testi insülin değerini saptayan değerlerden biridir ve yapılması kolay bir testtir. Açlık durumuyla kan durumu ölçülüp insülin değerini hesaplıyoruz. Ortalama 2,5 ile 3 olan değerler insülin değerleridir. Homa testi ailesinde şeker hastalığı olan, aşırı kilolu olan, yemeklerden sonra halsizlik olan kişilerin yaptırması gereken bir testtir. Eğer insülin direnci varsa bu hastalık başka hastalıklara da yol açabiliyor" dedi.
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Bursa Bölge, 2014.06.30 09:00