19. Uluslararası Enerji ve Çevre Fuarı ve Konferansı'nda enerji sektörünün liderleri dünyanın ve Türkiye'nin enerjisini masaya yatırdı.
19. Uluslararası Enerji ve Çevre Fuarı ve Konferansı kapsamında Yatırımcı Gözüyle Enerji Paneli'nde enerji sektörünün liderleri dünyanın ve Türkiye'nin enerjisini masaya yatırdı.
TANER YILDIZ NE DEDİ?
Uluslararası Enerji ve Çevre Fuarı ve Konferansı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldız tarafından törenle açıldı. Bakan Yıldız, "Elektrik Piyasası Kanunu, STK ve derneklerle ve bütün özel sektörle beraber düzenlenmiştir. Çantacılar maden sektöründe, yenilenebilir enerji sektöründe, petrol piyasasında artık çantalarını alarak dışarı gitmek durumundadırlar." dedi.
Yıldız, konuşmasına şöyle devam etti: "Bir ülkenin çevreyle alakalı yaptığı enerji yatırımı değer bulurken, bu yatırımcı Türkiye'de değer bulmuyorsa bu algıyı yönetmemiz lazım. Biliyorsunuz bir altın üretim merkezinde, siyanürle çökeltilen bir atık barajında şu anda balık yetiştiriliyor. Oradaki yetiştirilen balığı siz o tesisi ziyarete gittiğinizde gözünüzün önünde tutup yiyorsunuz. Niçin başkasının balığında sıkıntı yok da, bizim balığımızda sıkıntı oluyor. Niçin Fransa'daki nükleer santralin turiste zararı olmuyor da, Paris 55 milyon turist ağırlıyor. Niçin dünyadaki ilk 10 tarım ihracatı yapan ülkenin hepsinde nükleer santral var ve tarım ürünlerine zarar gelmiyor da, Türkiye'dekine zarar geliyor. Artık bu oyunlara gelmeyeceğiz. Türkiye artık gözünü açmıştır, dünyada ne oluyor, neresini kirletiyor temizliyor, bunun çok farkındadır. Kömürle alakalı bir laf kullanan kişinin, Çin'deki kömür santrali hakkında bana izahat vermesi lazım. Toplam kömür rezervimiz 14 milyar ton. Hangi rakamı abartacağız, hangi rakamı küçülteceğiz bunu çok iyi bilmemiz lazım."
TURGAY CİNER NE DEDİ?
Ciner Holding Yönetim Kurulu Başkanı Turgay Ciner, "Düşük kalorili kömür kalitesiz kömür değildir. Kömürün ne kadar stratejik olduğunu zaman gösterecek. Kömür santralleri cari açığın ilacıdır" diye konuştu.
Kömür üzerinde yıllar boyunca yapılmış 'kirli ve pis' propagandası olduğunu ifade eden Ciner, paneldeki konuşmasının başında Orhan Veli'den şu dörtlüğü okudu: "Yüz karası değil kömür karası böyle kazanılır ekmek parası."
Bugün madenlerin özellikle de kömürün çoğunluk haklarının devletin elinde olduğuna dikkat çeken Ciner, "Devletin bakış açısı yavaş yavaş yumuşamakta. Kömür bizim kendi kaynağımız. Bugün 1000 megavatlık bir kömür santrali 4 bin kişiye istihdam sağlar. Endirekt olarak da 40 bin kişiye fayda sağlar. Kömür santrali doğalgaz santrali gibi değildir, cari açığın ilacıdır" dedi.
"Amerika, Almanya ve Çin bizden daha saf değil ama kömür kullanıyorlar" diyen Ciner şöyle devam etti: "Muhakkak başka çeşitli kaynaklar da olmalı ama yerli kaynak 70 milyon kişinin hakkıdır. Kötülemek için söylemiyorum ama doğalgaz santrali istihdam da sağlamaz."
NİHAT ÖZDEMİR NE DEDİ?
Toplantıda konuşan, Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, elektrik tüketiminin ekonomiden hızlı büyüdüğünü belirterek, Türkiye'nin hem enerji hem elektrik yatırımlarında hız kesemeyeceğini söyledi.
Enerji piyasasında rekabetin yoğunlaştığını ve özel sektörün yatırımlara devam edebilmesi için kar marjlarında sıkıntıya düşmemesi gerektiğini ifade eden Özdemir, "Özel sektörün enerji yatırımlarını sürdürmesi için yatırım ortamı korunmalı. Sektör olarak yılda 500 milyar kwh elektrik üretir hale gelmeliyiz" dedi.
EPDK'nın 2016 sonrası elektrik dağıtımında yeni bir modele geçmesi, özelleşen dağıtım bölgelerinin önünün açılması ve kamunun da elindeki santrallerin özelleştirilmesine hız vermesi gerektiğini ileten Nihat Özdemir, "(Yeni enerji piyasası kanunu) Yasanın işlerlik kazanması için ikincil mevzuatlara ihtiyaç var. Ayrıca özel sektörün elde ettiği kar sektör bünyesinde kalmalı. Gelir tavanı sistemi nedeniyle kar özel sektör elinde kalmıyor.
Nükleer santral konusunda değinen Özdemir, "Türkiye, 3. nükler santralin konuşmalarını yapmak durumunda" dedi.
AHMET ÇALIK NE DEDİ?
Toplantıda konuşan Çalık Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Çalık ise Türkiye'nin gelecek 10 yılda enerjiye en fazla yatırım yapacak ülkelerden biri olduğunu belirterek, "Ayrıca kaya gazı dünya enerji sektöründe önemli değişikliklere neden oldu. Türk özel sektörü de kaya gazı alanında ciddi yatırımlar yapıyor" diye konuştu.
Toplantıda konuşma yapanlar arasında bulunan Ciner Grubu Başkanı Turgay Ciner ise kömür santrallerinin cari açığın ilacı olduğunu ve devletin kömüre bakış açısının yavaş yavaş yumuşadığını iletti.
MUHARREM YILMAZ NE DEDİ?
TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Muharrem Yılmaz da konuşmasında Elektrik Kanunu'nda yer enerji borsasının önemine dikkat çekerek, "Enerji borsasının sektörün tüm paydaşlarının işleyişinde aktif olarak yer alacaları ve bağımsız yapıda kurulması, borsanın etkili işleyişi açısından önemlidir. Bu borsanın Güney Doğu Avrupa ve yakın doğu bölgelerinde tüm piyasa katılımcıları için de bir çekim merkezi olacağının altını çizmek isterim." dedi. MÜSIAD Yönetim Kurulu Başkanı Nail Olpak da elektrik dağıtımında orta ölçekli yatırımcılara daha fazla fırsat verilerek, onların da büyümesinin önünün açılması gerektiğine dikkat çekti.
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Ekonomi, 2013.04.24 20:58