Bursa'da bulunan bir sivil toplum kuruluşunun apart dairelerinde barınan depremzede aileler, deprem ânını Bursada Bugün'e anlattı.
SİMLANUR İNCE / BURSADA BUGÜN
Ülke tarihindeki en büyük depremlerden biri olan Kahramanmaraş merkezli 11 ili etkileyen deprem binlerce insanı evinden etti.
Evi hasar alan ya da yaşayacak bir evi kalmayan depremzedelerden bazıları Bursa'ya sığındı. Depremzedeler, yaşadıkları felaketi Bursada Bugün'le paylaştı.
İsmini belirtmek istemeyen sivil toplum kuruluşu, kurumlarında 103 vatandaşın barındığını, ailelere özel apart dairelerin verildiğini belirtti. Güçlerinin yettiği vakte kadar depremzedelere yuva olmaya devam edeceklerini aktaran kuruluş, ailelerin barınma dışındaki ihtiyaçlarını da karşıladı. Ailelere, sabah-öğle-akşam yemeklerinin verildiği kurumda, zaman zaman moral geceleri de düzenleniyor.
Bursa'da bulunan bir sivil toplum kuruluşu, 103 depremzede vatandaşa kapılarını açtı. 20 çocuğun ve 83 vatandaşın bulunduğu kurumda, depremzede aileler 2+1 ve 1+1 dairelerde konaklıyor.
"2-3 GÜN SOKAKTA, 7-8 GÜN DE OKULDA YATTIK"
Malatya'da yaşadığı deprem ânını anlatan vatandaş, 2-3 gün dışarıda, 7-8 gün de okulda kaldıklarını ifade etti. Çocukları hasta olduğu için Bursa'ya geldiğini söyleyen depremzede, "Bursa'ya gelip halama sığındık. Orası da kalabalıktı. 4-5 aile vardı. Sonra buraya geldik. 10 gündür burada konaklıyoruz" dedi.
Eşinin deprem ânında işte olduğunu, çocuklarıyla evde yalnız olduğunu belirten vatandaş, "Eşim gece vardiyasındaydı, bayağı korktuk. Dolapların, çocukların üzerine düşme tehlikesi olduğu için çocuklarımı aldım ve dışarı çıktık. 2. depremde görümcemde 4. kattaydık. O anda da bayağı korktuk" dedi.
"DEPREM BÖLGESİ DÜZELMEZSE BURSA'DA KALACAĞIZ"
Evlerinde yıkım olmadığını ancak hasar olduğunu ifade eden vatandaş; evlerine tespit yapılmadığını, şu an için beklemede olduklarını belirtti. Evlerinden hiçbir eşyayı almadan çıktıklarını söyleyen depremzede, korkudan evlerine giremediklerini aktardı. 1 seneye kadar deprem bölgesinin düzelme ihtimali olmadığını söyleyen depremzede, "Düzelme ihtimali olursa gideceğiz, düzelme olmazsa Bursa'da kalacağız" diye konuştu.
"ANNEMİN ÇIĞLIK SESLERİYLE UYANDIM"
Adıyaman'ın Besli bölgesinden Bursa'ya gelen depremzede, "Gece bir şokla, annemin çığlık sesleriyle uyandım. Kalktık kendimizi dışarıya attık. Ailecek çıktık ama etrafta herkesten çığlık sesleri geliyordu. "Çıkamıyoruz, yardım edin" diye bağrış sesleri vardı. Deprem hala devam ediyordu, 2 kere arka arkaya deprem oldu. Kardeşim o halde koşmaya çalışıyordu ama biz onun içinde endişelendik. Bizim evlerimiz müstakil bir ev olduğu için çok şükür yıkım olmadı. Büyük çatlaklar, hasarlar oluştu. Çok şükür hepsini sağ salim çıkardık. Kapıların üzerine duvarlar çöktüğü için kapılar kilitlenmişti bu yüzden çıkamıyorlardı. Bir şekilde kapıları zorladık ve insanları çıkardık" dedi.
"NE GIDA GELDİ NE DE SU, YAĞMUR SULARINI DOLDURUP KULLANDIK"
Çocukları arabaya alıp ateş yaktıklarını söyleyen depremzede, "Yağmur ve kar vardı, o karın altında 2 gece bekledik. Soğuktu, eve giremediğimiz için ayakkabımızı bile almadan çıkmıştık. Ondan sonra toplu alanlara çağrıldık, taziye evine gittik. 10 gün kadar taziye evinde kaldık. Orada da şöyle bir sıkıntı vardı. Ne yiyecek geldi, ne gıda ne de su geldi. Yağmur sularını doldurup o şekilde kullanmak zorunda kaldık. Bir yandan çığlık sesleri, bir yandan yardım etmeye çalışıyoruz, sürekli ihbarlarda bulunuyoruz. Binalardan sesler geliyordu. Bir türlü yardım gelmedi. Geldiklerinde de çok geçti. Yardımın ulaşması 6. günü buldu. Geldiklerinde herkes artık ölmüştü. Birkaç ses geliyordu onları çıkardılar ama onlarda dayanamadı" diye ifade etti.
12-13 gün deprem bölgesinde kaldıklarını, memleketlerini bırakmak istemediklerini belirten depremzede, Hayatta kalabilmek için çıkmak zorunda kaldık. Mecburduk. Hala orada suların çamurlu olduğu söyleniyor ve lağım suları akıyor. Yeterince su yok ve insanlar birbirleriyle su üzerine tartışıyor. Hala yetişmeyen gıdalar var. Bu durumdayken gelmeyin deniliyor. Ne kadar zamanda yuvamıza döneriz, nasıl bir düzen kurarız, bilmiyoruz" dedi.
"MAHALLE ARALARINA YARDIMIN GELMESİ 10 GÜNÜ BULDU"
İlk fırsatta Adıyaman'a dönmek istediklerinin altını çizen depremzede, mecburiyetten memleketlerini boynu bükük bıraktıklarını aktardı. Mahalle aralarına yardımın gelmesinin 10 günü bulduğunu belirten depremzede, "Ondan önceki süreçte de benim yardımsever arkadaşlarım vardı. Şahsi araçlarıyla yemek yapıp getirdiler ama onun dışında toplu alanlardan gelen bir destek bir yardım yoktu" diye konuştu.
"SAĞLAM EVLERE GİRİP GIDA ÇIKARDIK"
Kendi güçleriyle bir şeyler yapmaya çalıştıklarını söyleyen vatandaş, "Hiçbir şey olmadığında enkazdan kalan sağlam evlere girip gıda çıkarıyorduk bir şekilde dışarda yemek yapıyorduk, o şekilde hayatta kaldık" dedi.
"EVİMİZİN YIKILMASINI İSTEMİYORUZ"
Evlerine yıkım kararı verilmesine rağmen yıkılmasının istemediğini belirten depremzede, "Bize kaç senede evlerimizi teslim edecekler. Biz kendi şartlarımızla evlerimizden çıkıp tekrar bir borcun altına gireceğiz. Tekrar bir ödeme planı ve bunu ne kadar süreyle hangi şartlarda götüreceğiz bilmiyoruz" dedi. Bir şekilde evlerini güçlendirip evlerini ayakta tutabilecekleri söyleyen vatandaş, "Kendi imkanlarımızla yaparız. TOKİ evlerinin yapılması çok uzun sürecek büyük bir ihtimalle. Bizi başka binalara yerleştirecekler. Bu korkudan sonra binalarda kalmak bizim için çok sıkıntılı" diye vurguladı.
"ADIYAMAN YERLE BİR OLMUŞTU"
Adıyaman'da depremi yaşayan bir depremzede, depremi kendi evinde 3 çocuğuyla yaşadığını söylerken devamında şu şekilde konuştu: "Eşim Bursa'da çalışıyordu. Saat 3'te sahur yapıyordum. 3.30'da da köpek inlemeleri duymaya başladım. Tek başıma korktum ve yatağıma geçtim. 4'ü çeyrek geçe deprem olmaya başladı. Çocuklarıma sarıldım, üst katta kayınvalidem yaşıyordu. Çocukları alıp dışarı çıkardık. Komşumuz arabasını getirdi, çocukları yerleştirdik. Adıyaman yerle bir olmuştu. Evimize bir şey olmadı ama o korku yetti bize."
"O KORKUYLA EVLERİMİZE GİREMEYİZ"
Depremden sonra devam eden artçılardan dolayı evlerinde birkaç çatlak meydana geldiğini aktaran depremzede, "Üst katımızda fayanslar döküldü, salon ve mutfak duvarlarında çatlama oldu. Eve girilebilir ama o korkuyla giremeyiz" dedi.
Belirli bir zamana kadar köylerinde bulunan konteynerlerde yaşamlarını sürdüreceklerini söyleyen vatandaş, yaşadıkları korku ile evlerine dönemeyeceklerini, Bursa'da da geçim sıkıntısından dolayı yaşayamayacaklarını söyledi ve en kısa zamanda memleketlerine döneceklerini dile getirerek sözlerini tamamladı.
Bursa Bölge, 2023.03.15 08:45