6 Şubat depremlerinin yıktığı bölgede sarsıntılar sürerken afetzedeleri şimdi de Şap korkusu sardı. Türkiye'de uzun zamandır büyükbaş hayvanlarda farklı bölgelerde görülen şap hastalığı deprem bölgelerinde de tekrar ortaya çıkmaya başladı. Maraş'ın Elbistan ilçesinde çiftçiler Tarım ve Orman Bakanlığı'na tedbir çağrısı yaparak "Deprem bölgesindeyiz zaten, yapacak bir şey yok, esnaflık da yapamıyoruz. Elbistan'ın köylerinde milletin hayvanı kalmadı" dedi.
Tarım ve Orman Bakanlığı, 9 Mart 2023 tarihinde Türkiye'de ilk SAT-2 serotipi şap hastalığı görüldüğünü açıklamış, ŞAP hastalığına karşı üretilen aşıların hayvanlara uygulanmaya başlandığını duyurmuştu. Bölgede şap hastalığının yeni bir türü olan SAT-2 serotipine karşı aşılamalar yapıldı ancak yakın zamanda Türkiye'nin deprem ve diğer bölgelerindeki üreticiler, şap hastalığından dolayı hayvan ölümleri dillendirmeye başladı.
TARIM BAKANIM BİZE ULAŞSIN
Kahramanmaraş'ın Elbistan ilçesinden çiftçi Hakan Demirel 3 hayvanının hastalıktan dolayı öldüğünü belirterek, Tarım ve Orman Bakanı'na çağrı yaptı:
"3 hayvanımız öldü tabaktan (şap hastalığının halk dilinde kullanımı). Tarım Bakanım bize ulaşın. Deprem bölgesindeyiz zaten, yapacak bir şey yok, esnaflık da yapamıyoruz. 25-30 hayvan aldık. Bu virüs bulaştı. Tabak aşısını (şap aşısı) vurdum, çiçek aşılarını vurdum SAT-2 aşılarını durdum. Onun peşine 3 hayvanım öldü. Ne yapalım, yardımcı olun? Elbistan'ın köylerinde milletin hayvanı kalmadı. Durum vahimleşti buna el atın. Bu zararları bir şekilde karşılayın. Yoksa bu işin altından kalkamayacağız, iflas edeceğiz. İlaç paralarından da geçtim hayvanlarımın ölmesi bizi psikolojik olarak bitiriyor. Bu duruma el atın, yardımcı olun. Yapacak bir şeyimiz kalmadı."
YÜZDE YÜZ AŞILAMA YAPILAMADI
Veteriner Hekimler Derneği Başkanı Gülay Ertürk ise konuya ilişkin yaptığı açıklamada şunları söyledi:
"Salgın şekilde şap hastalığı söz konusu değil. Şap virüsünün SAT-2 alt türü buna karşı ikinci kez hayvanlar aşılandı. Bu aşıyı bazı üreticiler yaptırmamış olabilir. Şu anda Şap hastalığı genel olarak yaygın bir şekilde yok. Deprem bölgesinde görev yapan arkadaşlarımızın bir kısmı vefat etti. Diğer kısmının evleri dağıldı, göç etmek zorunda kaldılar. Fiziksel ve psikolojik olarak görevlerini yapamadılar. Depremin olduğu illerde aşılama yapıldı ama çoğu ahırlar yıkılmış, üreticiler ölmüş olduğundan dolayı tahmin ediyorum o bölgelerde yüzde yüz aşılama yapılamadı."
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Güncel, 2023.08.25 08:14