CHP Bursa Milletvekili ve PM üyesi Orhan Sarıbal, 'Tarımda üretim artıyorsa, neden rekor düzeyde ithalat yapıldı?' konulu basın açıklaması düzenledi.
SİMLANUR İNCE / BURSADA BUGÜN
CHP Bursa Milletvekili ve PM üyesi Orhan Sarıbal, 'Tarımda üretim artıyorsa, neden rekor düzeyde ithalat yapıldı?' konulu basın açıklamasını CHP Bursa İl Başkanlığı'nda gerçekleştirildi.
Düzenlenen basın açıklamasına CHP Bursa İl Başkanı Nihat Yeşiltaş ve Nilüfer Belediye Başkanı Turgay Erdem'de katılım sağladı.
CHP Bursa İl Başkanı Nihat Yeşiltaş'ın konuşmasından satır başı şöyle;
Dünyanın en bereketli topraklarında yaşıyoruz ama maalesef 21 yıldır bu ülkeyi yönetenler her konuda olduğu gibi tarımda da çöküntü haline getirdiler ülkeyi. Büyük bir kent yoksulluğu yaratılmış, çiftçiler tarımı bırakmak zorunda kalmıştır. Emeklilerimiz geçim sıkıntısı yaşasa da BUSKİ'ye su faturalarını ödemekte gecikmemiş ama maalesef o yoksul insanların paraların birilerinin cebine akıtılmıştır. Biz birkaç gün önce Aktaş'a bu soruları sorduk. Fakat hala bu sorulara cevap verilmedi. Biz bunu takip etmeye devam edip yarın BUSKİ'nin önünde bir basın açıklaması yapacağız. Bunun açığa çıkmasını sağlayacağız.
CHP Bursa Milletvekili Orhan Sarıbal'ın konuşmasından satır başları şöyle;
Enflasyon bir kader midir? Bir zorunluluk mudur? Yoksa bir siyasi paradigma mıdır? Bunu konuşmak gerekir. Asgari ücretle çalışan, açlık sınırıyla mücadele eden dar gelirli halkımızın en büyük gideri gıdadır. En düşük geliri olan halkımızın en yüksek oranda aylık giderinin gıda olduğunu çok iyi biliyoruz. Bunlarda tarımdaki fiyatlandırmadır. Eğer çiftçiyi mutlu edemezseniz, çiftçi daha fazla üretemezse, faiz-kur politikalarında doğru düzgün bir politika üretemezse saray güzellemeleriyle halkımızı kandırmaya çalışıyoruz. Bütün meselenin hükümetin uydurduğu politikalar olduğunu söylemek zorundayım. Gübre, ilaç bütün gıda ürün fiyatlarının sebebi uygulanan yanlış rejim politikalarıdır. Enflasyon demek ülkenin ekonomik politikaları demektir.
"YENİ BAKAN GETİRDİLER, ENFLASYON YİNE PATLAMAYA DEVAM EDİYOR"
Ne dedi iktidar? Enflasyon sonuçtur, faiz sebeptir. Faiz düştü, enflasyon patladı. Yeni bakan getirdiler, yine enflasyon patlamaya devam ediyor. Bu hükümeti, bugün yaşadığımız sonuçları doğru değerlendirmemiz için 2018 seçimini mutlaka görmeliyiz. O günden bugüne ekonomik politikalardaki değişimin neye mal olduğunu görmek zorundayız. Hazırlanan politikalar, yeni programların, hükümetin yaptığı yanlış politikaların halka yıkılma işidir. Hükümet bilin ki çaresizdir ve bunun bedelini halka ödetmektedir. Bugün de bunu yaşıyoruz. Yeniden derleme oranı yüzde 60 seviyelerinde oynadı. Asgari ücret yüzde 40 artırıldı. Eğer yeniden derleme katsayısı arttığında, asgari ücrete zam yapıldığında sorunlar çözülseydi, 100 defa çözülmüş olacaktı. Ücretler arası dengesizlik artıyor. Kirada oturan kira bedeliyle, işçi yol ücretiyle, çiftçi tarımda harcadığı parayla anlıyor.
"TÜRKİYE'DE GIDA FİYATLARI 40 AYDIR ARTMAKTA"
TÜİK 2023'ün enflasyonunu yüzde 64 olarak açıkladı. Ancak TÜİK'e kimse güvenmiyor. Enag yüzde 127 diyor. Burada bir sorun yok mu? Bugün güvenmediğimiz TÜİK bile yüzde 64 rakamını ortaya çıkarmış durumda. Dünyada gıda enflasyonu yüzde 10 düşmüş. Biz de yüzde 72. Dünya 4'üncüsüyüz. Tam 30 aydır Dünya'da gıda fiyatları düşerken, Türkiye'de gıda fiyatları 40 aydır yükselmektedir. İktidar kendi yalanlarına kendisi inanmakta sonra kendi havuz medyasıyla insanların inanmasını beklemekte. Bir iktidar toplumun yaşam biçimine nasıl müdahale ediyor görelim. Mücevhere yatırım yapanlar zenginlemişler. En çok zam bunlara gelmiş. Yoksulun yiyebileceği sakat at yüzde 5 bin 234. Dana eti yüzde 3 bin 589. Halkın temel ihtiyaçlarının nasıl zamlandığı ortada. TÜİK bu rakamları nereden alıyorsa söylesin biz de gidip o marketlerden alalım. Halkımız bu kadar enflasyon karşısında ezilmesin. Ne enflasyon sepetini açıkladılar ne de bu fiyatları nereden aldıklarını açıkladılar.
"BUĞDAY ARTIŞIMIZ 1980'DEN BUGÜNE AŞAĞI YUKARI AYNI"
Bu kadar zam geldi. Çiftçi para koymaya yer bulamıyor gibi şeyler düşünmeyin. Çiftçinin patatesi tüccara bedava satıldı. Tarım Kredi Kooperatifi tüccarla bağlantı yaptı. Her şeyi biliyorlar. Rusya savaşta, enflasyon kaç yüzde 7 buçuk. Saray rejiminin enflasyonu kaç? Yüzde 63.9. Türkiye'de 100 çocuktan 33.8'i aç. Gerçek bu. İktidar buna karşı ne yapmakta? Tarımı yerle bir etmekte. Buğday artışımız 1980'den bugüne aşağı yukarı aynı. Bütüne baktığımızda nüfusumuza baktı sığınmacılarla 90 95 milyon ama kişi başına 50 kilogram daha az üretiyoruz. Israrla ithalat yapıyor, çiftçi sürekli borçlanıyor. Şu anda 550 milyar borcu var çiftçinin. Çiftçinin durumu oldukça kötü. Sizin buğdayınız fiyatı düşecek, mısırınız fiyatı düşecek. İktidar ve yandaşları dışardan ithalat yapacak. Bütün gıda ürünleri ciddi anlamda zamlanacak. Bir taraftan tarımı çökerterek belirli bir kısmı zengin etmektedir. Mesele enflasyon, döviz kuru, faiz değildir. Mesele iktidarın kendisidir. Saray iktidarının bilerek, isteyerek halka bunu dayatmasıdır. Hayatın her kesimindeki insanlar bundan nasibini almaktadır. Bu iktidarı göndermeden ne bu ülkenin zam sorunu, ne demokrasi, ne de adalet sorunu çözülür. Bu iktidarı demokratik yollarla alaşa etmekten başka çare olmadığını söylemek zorundayım.
Bursa Bölge, 2024.01.08 11:36