Küresel piyasalarda altının onsu bin 250 dolarda işlem görürken iç piyasada çeyrek altın gerilemiyor.
Çeyrek altın Darphane'deki grevle 152 TL'ye çıktı. Vatandaş kapı kapı dolaşıp uygun fiyata satan kuyumcu aramaya başladı.
Darphane'nin yılbaşından bu yana teslimatları zamanında yapmamasıyla olması gereken fiyatının 10-15 TL üzerinden satılan çeyrek altına şimde de 2-3 TL'lik grev zammı geldi. Haziran ayında alınan grev kararı, Pazartesi günü Darphane'de başladı. Grevle birlikte çeyrek altının satış fiyatı 152 TL'ye tırmandı. Kapalıçarşı esnafı artan işçilik maliyeti olmasa çeyrek altının 130 TL'den satılması gerektiğini söylüyor. Kuyumcuların açılan marj nedeniyle farklı fiyat vermeleri nedeniyle vatandaş, kapı kapı dolaşıp en uygun fiyatı aramayı tercih ediyor.
Toptancılara göre altının değerinin üzerinde satılmasının en büyük sebebi sene başından bu yana teslimatlarını düzenli olarak yapamayan Darphane'nin greve başlamış olması. Geçmiş yıllarda toptancı her hafta Salı günü elindeki külçe altını Darphane'ye verip ve Cuma günü "basılı Ata Lira, Cumhuriyet veya çeyrek" olarak geri alırken düzen bu yıl bozuldu. Altın alamama düşüncesine kapılan Kapalıçarşı esnafı da endişesini altın fiyatlarına yansıtınca olan gene vatandaşın parasına oldu.
Gram altın alın
Kapalıçarşı esnaflarından Muzaffer Sürgün, esnafın Darphane'den altınlarını zamanında teslim alamaması nedeniyle durumdan 6 aydır rahatsız olduğunu ve Darphane, kuyumcu, vatandaş arasındaki ticaretin zarar gördüğünü belirtti. Sürgün, "Aksayan işleyişin yanına bir de Darphane'nin grevi eklendi. Esnaf ya altın gelmezse?' endişesiyle altını değerinin çok üzerinde satmaya başladı" dedi. Bu dönemde en mantıklı seçimin gram altın olduğunu söyleyen Sürgün, grevin devam etmesi halinde endişenin artacağını ve fiyatların daha da yükseleceğini söyledi.
Teslimler gece yarısı yapılıyor
Siparişleri zamanında teslim etmeyen Darphane'nin gece yarısı 11-12'de teslimat yapması kuyumcuları tedirgin ediyor. Gece yarısı yapılan teslimatların güvenlik açısından sıkıntılara neden olduğunu söyleyen kuyumcular, "Gece 12'de altın dağıtımı yapılıyor. Güvenlik açısından Kapalıçarşı esnafını zor durumda bırakıyor. Alınan altınları saklamak dert. Ya dükkanı açacaksın altını kasaya koymak için ya da başına bir şey gelmemesi için dua edeceksin. Sabit yerler soyulurken gece yarısı yapılan dağıtım insanları oldukça tedirgin ediyor" diyor.
Zararı sadece vatandaş görüyor
Darphane'nin greve girmesinden tek zarar görecek olanın vatandaş olduğunu belirten Kapalıçarşı esnaflarından Gökhan Ertürk, grevin Ramazan ayına denk gelmesinin şans olduğunu belirtti. Düğün sayılarında azalma olacağını ve altın talebinin düşeceğini söyleyen Ertürk, "Grev kararı alınmış olsa da kuyumcuların uygulamaları yanlış. Haziran ayıyla düşüşe geçen altını 'piyasada altın kalmadı, işçilik masrafları yükseldi' diyerek değerinin üzerinde satmaya başlayan esnaf bunu alışkanlık haline getirdi. Piyasaların durulduğu dönemde de aynı uygulamaya devam edenler şimdi de 'Darphane greve girdi' söyleminin rahatlığıyla haksız kazanca devam ediyorlar. Minareyi çalan kılıfına uyduruyor" diye konuştu.
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Ekonomi, 2013.07.10 06:32