Bursa Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi 14. Beyaz Önlük Giyme Töreni için Mete Cengiz Kültür Merkezi'nde toplandı.
GÜLSÜN ARSLAN / BURSADA BUGÜN
Törene, dekan ve dekan yardımcısı gibi önemli isimlerin yanı sıra öğretim üyeleri de katıldı. Tıp Fakültesi öğrencilerinin beyaz önlüklerini giyerek tıp alanında eğitimlerine başlayacakları 14'ncü geleneksel tören gerçekleştirildi.
Saygı duruşu ve istiklal marşının okunmasının ardından açılış konuşmasını yapan Bursa Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Funda Coşkun'un açıklamalarından satırbaşları ise şöyle;
"Bursa Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi 2023-2024 eğitim öğretim yılı açılışına ve beyaz önlük törenimize hoş geldiniz. Bu yıl 14'uncusunu düzenlemekte olduğumuz Beyaz Önlük törenimizde sizlerle birlikte olmaktan büyük mutluluk ve onur duyuyorum. 1970 yılında İstanbul Üniversitesi, İstanbul Tıp Fakültesi tarafından Bursa Tıp Fakültesi adıyla kurulan fakültemiz 53 yıldır eğitim ve öğretimine devam etmektedir. Fakültemiz öğretim kadrosu ve bütün alanlardaki uygulama hastanesi, simülasyon merkezi ve laboratuvarları ile siz öğrencilerimizin en iyi tıp eğitimini almanızı sağlayacaktır. UTEAK tarafından akredite edilmiş bir fakülte olarak aynı zamanda Türkiye Yeterlilik Çerçevesine tam uyum göstererek Avrupa Yeterlilik Çerçevesini de hak etmiştir. Bu sayede öğrencilerimizin yükseköğretim ile staj yeterliliklerinin ve yurt dışında geçirilen öğrenim dönemlerinin kazanımlarının karşılıklı olarak tanınmasını sağlanmaktadır.
"BİZLERİN ÖNCELİĞİSİNİZ"
Akreditasyon ve kalite çalışmaları bizlerin önceliğidir. Bursa Uludağ Üniversitesi 2023 yılında YOKAK tarafından Kurumsal Akreditasyon sürecini başarı ile tamamlayarak akredite edilmiştir. Akreditasyon süreçleri devam eden süreçler olup Anabilim Dalları'mızda ulusal ve uluslararası akredite olanların sayısı gün geçtikçe artmaktadır ve artacaktır. Bu konuda çalışan tüm anabilim dallarımıza teşekkür ederim.
"ARAŞTIRMA YAPMAK İSTEYEN HERKESE KAPIMIZ AÇIK"
Araştırma Üniversitesi olan üniversitemiz araştırma ve geliştirmeye çok önem vermektedir. Eğitim ve öğretimin yanı sıra araştırma laboratuvarlarımızda çalışmalarımız sürmektedir. Lisans döneminiz boyunca bu araştırmalara katılmak isteyebilirsiniz. Araştırma yapmak isteyen herkese kapımız açık olacaktır.
HEKİMLİK SANATI USTA ÇIRAK İLİŞKİSİDİR"
Entegre eğitim modeli ile siz sevgili öğrencilerimiz 6 yıl boyunca alanında uzman çok değerli öğretim üyelerimizden eğitim alacaksınız. Hekimlik sanatı usta-çırak ilişkisidir. Sizler derslerinize çalıştığınız kadar öğretim üyelerimizle de vakit geçireceksiniz. Böylelikle bu kutsal mesleğin inceliklerini hasta-hekim ilişkisinin nasıl olması gerektiğini kavrayacaksınız.
"UZUN BİR EĞİTİM SÜRECİNİZ OLACAK"
Tıp okulundan mezun olduktan sonra öğrendiğiniz diğer önemli dersler arasında, nazik olmanın, her zaman sorunları çözmeye çalışmanın öneminin yanı sıra sadece akıllı olmaktansa bilge olmaya çalışmanın değeri gibi basit gerçekler vardır. Yenilgilerinizden öğrenmeyi ve hatta en küçük zaferleri kucaklamayı öğrenmenizi isterim. Ömür boyu sürecek arkadaşlıkları değerli kılacağınız uzun bir eğitim süreciniz olacak.
"DOKTORLARIN BECERİLERİ HİÇ OLMADIĞI KADAR ÖNEMLİ"
Dünya genelinde insanların sağlık ve refahı için büyük değişiklikler ve büyük zorluklar yaşandığı bir dönemde, doktorların beceri ve yetenekleri hiç olmadığı kadar önemlidir. Hayatta karşılaştığınız zorlukların sizi kırmadığı, bunun yerine bu zorlukları nasıl taşıdığınızın sizi etkilediğini bilmenizi isterim. Hayatta karşılaşılan sorunlar ve stresler kaçınılmazdır, ancak bu zorlukları yönetme ve taşıma şekliniz, sonucu belirleyebilir. Olumsuz bir şekilde yaklaşmak ve bu yükleri üzerinize fazla almak sizi daha fazla zorlayabilir. Ancak olumlu bir bakış açısı ve sağlıklı başa çıkma stratejileri kullanarak, bu yükleri daha iyi taşıyabilirsiniz. Başkalarının yaşam hikayelerinden ve deneyimlerinden öğrenerek, kendi yaşamınızda daha sağlıklı ve dengeli bir yaklaşım geliştirebilirsiniz
"HEKİMLİK MESLEKTEN ÖTE YAŞAMA BİÇİMİ"
Hekimlik zor bir meslektir. Meslekten öte bir yaşam biçimidir. Hastalarınızın iyiliği hayatınız boyunca her şeyin önünde olacaktır. Emin olunuz ki karşılığını fazlasıyla alacaksınız. İyileşen bir hastanızın mutluluğu dünyalara bedel olacaktır. Kendinizi üniversite süresince hekimliğe hazırlayacaksınız. Hekimler aynı zamanda sosyal ortamlarda fark yaratan kişilerdir. Hobileriniz ve sizi siz yapan özelliklerinizle ilgilenmeyi ihmal etmeyiniz. Üniversite yaşamı sadece derslerden ibaret değildir. Gençlik zamanlarınızda arkadaşlıklar, sohbetler, müzik, sinema ve yaşama dair her şey olacaktır. Bir hekim sosyal yaşantıda da söz sahibi ve bilgili olmalıdır.
"İYİ Kİ BU FAKÜLTEYE GELMİŞİM DİYECEKSİNİZ"
Bursa Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanı olarak eminim ki altı yılın sonunda iyi ki bu fakülteye gelmişim diyeceksiniz. Bir zamanlar benim de geçmiş olduğum sıralardan sizler de geçip genç, dinamik, geleceğe umutla bakan ve yön veren genç hekimler olacaksınız.
Bugün Bursa için ayrı bir öneme haizdir. 8 Temmuz 1920 yılında Bursa, Ingilizlerin denetimi altında, Yunan askerleri tarafından işgal edilmiştir. 11 Eylül 1922'ye kadar işgal altında kalan güzel şehrimiz, bu süreçte oldukça sıkıntılı günler geçirmiştir. Bursa'nın işgali Ankara'da büyük bir yankı uyandırmış ve TBMM kürsüsüne bu kara günü temsilen, bir siyah örtü örtülmüştür. Bu örtü, kurtuluş ümidini yaşatan, Türk milletinin azmini ve iradesini diri tutan önemli bir sembol haline gelmiştir. Türk Ordusu, başkomutan Mustafa Kemal Paşa'nın öncülüğünde Büyük Taarruz harekâtı ile işgalden '2 yıl, 2 ay, 2 gün' sonra 11 Eylül 1922'de Yunan askerini Bursa'dan çıkarmış ve böylelikle, Bursa'nın kurtuluşu ile Meclis kürsüsü üzerine konulan siyah örtü de kaldırılmıştır.
"İYİ BİRER HEKİM OLMAK İÇİN ÇALIŞACAKSINIZ"
Cumhuriyetimizin 100. Yılında birbirinden zeki tıp öğrencileri ile birlikteyiz. Sevgili öğrencilerimiz Atatürk'ün açtığı yolda ilerlemeye ve Ülkemizi geliştirmeye hep birlikte devam edeceğiz. Biz değerli hocalarınız sizlere gereken bilgi beceri donanımı kazandırmaya çalışırken sizler de iyi birer hekim olmak için çalışacaksınız."
Bursa Uludağ Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. İrfan Kırıştıoğlu'nun açıklamalarından satırbaşları ise şöyle;
"Fakültemizin Beyaz önlük törenine hoş geldiniz. Onur verdiniz, hepinizi saygıyla selamlarım. Üniversitemiz 50 yılı aşkın akademik faliyette bulunan, bir araştırma universitesidir. YOKAK tarafından 2 yıllığına akredite edilmiştir ve TSE belgesine sahiptir. Fakültemizde 50 yıllık geçmişi olan köklü bir fakültedir. Uzun süredir tip eğitimi akreditedir ve çok sayıda ulusal ve uluslararası akreditizasyon belgesine sahip anabilim dallarımız mevcuttur.
"GENÇ BİRER HEKİM OLARAK KARŞINIZA ÇIKARACAĞIZ"
Değerli anne ve babalar, bu gün sizin gurur gününüz. Yıllardır büyük emek sarf ederek yetiştirdiğiniz ve doktor olmasını arzu ettiğiniz değerli evlatlarınızı bizlere büyük bir gururla teslim ediyorsunuz.
Birazdan, hocalarımız tarafından hekimliğin, saflığın ve temizliğin sembolü olan beyaz önlükleri çocuklarınıza giydirilecektir. Bu törenle bizler, hocaları olarak çocuklarınızı emanet aldığımızı, onları eğiteceğimizi, onlara hekimlik sanatını ve ahlakını öğreteceğimizi ve eski bir tabirle "onlara el vereceğimizi" ve 6 yıl sonra genç birer hekim olarak karşınıza çıkaracağımızı taahhüt ediyoruz.
"YÜREKTEN TEBRİK EDERİM"
Ancak, beyaz önlüğü taşımanın zor olduğunu ve kıymetli doktor adaylarımızın da çok çalışmaları gerektiğini ifade etmek istiyorum. Sevgili anne ve babalar, böylesine kıymetli ve başarılı evlatlar yetiştirdiğiniz için hepinizi yürekten tebrik ederim. Bizlerde hocaları olarak sizlerin gururunu ve heyecanını paylaşıyoruz.
"TIP FAKÜLTESİNİ KAZANMAK SON HEDEFİNİZ OLMAMALI"
Sevgili Gençler, üniversite yerleştirme sınavında büyük başarı elde ederek fakültemizi kazandığınız ve her dönem ve her toplum da saygın bir meslek olan hekimliği tercih ettiğiniz için sizleri gönülden kutluyorum. Ancak Tıp Fakültesini kazanmak son hedefiniz olmamalı. Hedefiniz mesleğinizin zirvesine çıkmak olmalidir. Hekimlik sosyal hayatta da başarılı ve üretken olmayı hedeflemeyi gerektirir.
"FAKÜLTEMİZİ YURT İÇİ VE YURT DIŞINDA BAŞARIYLA TEMSİL ETMELİSİNİZ"
Biz, hocalarınız olarak, sizlerin arasından dünyaca ünlü doktorlar çıkmasını arzu ediyoruz. Başarılı akademisyenler, doçentler, profesörler olmasını istiyoruz. Fakültemizi yurtiçinde ve yurt dışında başarıyla temsil etmenizi istiyoruz. Başarılarınızla gururlanmak istiyoruz. Geleceğe umutla bakan, geleceği, geleceğimiz taş üstüne taş koyarak inşa etmek arzusunda olan hekimler olmanızı istiyoruz Ailelerinize, hocalarınıza ve vatanınıza vefalı olmanızı istiyoruz. En önemlisi geleceğe umutla bakmanızı istiyoruz.
"BAŞARILI BİR YIL DİLİYORUM"
Sevgili öğrenciler, sizlere Tıp fakültesini kazanana kadar yüzlerce öğretmenin katkısı olmuştur. Bu değerli insanlara da teşekkürü bir borç biliyorum. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi güçlü akademik kadrosu ve fiziki koşulları ile siz yeni oğrencilerimizi de ailemize kabul edecek ve donanımlı birer doktor olarak yetiştirmeyi kutsal bir görev sayacaktır. Tüm öğretim üyeleri ve öğrencilerimize keyifli ve başarılı bir öğretim yılı diliyorum. Allah yardımcımız olsun."
Konuşmaların ardından Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerine açılış dersini veren Hacettepe Üniversitesi emekli öğretmenlerinden Prof. Dr. Emin Kansu "Altı sene boyunca sürecek bir eğitim döneminiz olacak. Altı sene sonunda mezun olurken bilimsel düşünceye sahip olmanız gerekiyor. Her şeyi sorgulamalısınız. Aldığınız derslerin sonunda yeni bir bakış açısı kazanmanız gerekiyor. Son olarak biz hocalarınızın her dediğini gerçek kabul etmeyeceksiniz. Çünkü ben her ne kadar az sonra mesleğinize ve geleceğinize dair anlatılarda bulunsam da benim bildiğim her şey 10 sene sonra değişir. Motivasyonunuzu, enerjinizi ve merakınızı hiç bir zaman kaybetmeyin" diyerek sözlerine başladı.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCILERİ İLE BİR ARAYA GELDİ
Öğrencilerin gelecekte meslek hayatlarında yaşayacakları olası olaylara dikkat çeken TÜBİTAK ödülü sahibi ve TÜBA üyelerinden Prof. Dr. Emin Kansu, yanı sıra akademi hayatları üzerine anlatılarda bulunarak katılımcı öğrencilerle bilgi alışverişinde bulundu.
Beyaz önlüğün anlamına ilişkin konuşan Bursa Uludag Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğretim üyesi Doç. Dr. Elif Atıcı'nın açıklamalarından satırbaşları şöyle;
"Sevgili gençler, hayatınızın ilk asamaşına ve hekimliğin ilk adımına hoş geldiniz. Değerli anne ve babalar, içtenlikle söylüyorumki evlatlarınız artık bizim evlâtlarımızdır.
"HAYATA BAKIŞINIZ DEĞİŞECEK"
Sevgili gençler, hayatınızda mesleki anlamda bir tercih yaptınız ve bu sebeple buradasınız, bir aradayız. Yaptığınız seçimler hayatınızı belirler ve emin olun ki Hekimlik sizin hayata karşı olan bakışınızı bambaşka yönde etkileyecek.
"HEKİMLİK DEĞERLERE SAYGI GEREKTİRİR"
Hekimlik vicdan sahip olmayı gerektirir. Yaşama saygıyı değer olarak kabul eder. Bu bağlamda sorgulamanız , kavramanız ve bilgi sahibi olmanız, doğruyu yanlıştan ayırmanız, sağlık haklarını koruyan, özgür düşünce ve haklara saygılı, toplumu aydınlatan ve erdemli bireyler olmanız bekleniyor.
"MESLEĞİ USTALARINIZDAN ÖĞRENECEKSINIZ"
Alacağınız tıp eğitiminde usta çırak ilişkisi çok önemli. Biraz sonra bilgi ve deneyimlerini, hekimliğin inceliğini meslek değerlerini aktaracak hocalarınız meslegin taahhüdünü de vermiş olacaklar. Biraz sonra size yol gösterecek olan ustalarınız eşliğinde önlüklerinizi giyeceksiniz.
"ÖLÜMÜN HABERCİSİ OLMAKLA EŞ DEĞER KONUMDAYDI"
Beyaz önlüğün ne zaman ve neden hekimler tarafından kullanıldığına bakalım. 19'ncu yüzyılına sonlarına kadar hekimlerin koyu renkli giysiler kullandığını görüyoruz. Tıp eğitimi ve sağlık uygulamaları sırasında hekimler koyu veyahut renkli kıyafet giyinmekteydi. O dönemin müzisyeni Ian Carr "Kıyafet ameliyatın yapıldığı yerde bir dolapta tutulur, nadiren temizlenirdi.Üzerindeki kurumuş kan ve cerahat lekeleri o dönemde mesleğin zorluğunun sembolüydü" diyor. O zamanlar tedavilerdeki başarı oranları düşük ve ölüm oranları yüksekti . Bu nedenle siyah rengi ile özdeşleşen ne yazık ki ölümün habercisi olmakla eş değer bir konumdaydı.
"HEKİMİN BİLİMSEL OTORİTESİNİN SEMBOLÜ"
Sonrasında hekimler uygulamalarında labaratuvar çalışmalarıyla tıbbın temel ilkeleri belirledi. Ne zaman ki Hekimler tıbbi uygulamalarında bilimsel ilkelere basvuruyor, işte o zaman beyaz bir gömleğe büründüler. Beyaz önlük fiziksel gereksinim olduğu için, kimlik tanıtımında sosyal imge olarak kabul gördü ve hekimin bilimsel otorite olmasında yer buluyor. Ancak beyaz önlüğü giydiğinizde bir hekim adayi olarak herkese karşı eşit adil ve bağımsız olmanız gerektiğinin taahhüdünü vermiş bulunuyorsunuz. Hekimliğin becerisiyle birlikte ahlaki degerlere de sahip olarak sizi buradan alkışlarla ugurlamayı umuyorum. Hepinize çok teşekkür ederim."
Ardından Uludağ üniversitesi öğretim üyeleri, 2023-2024 eğitim öğretim dönemi kapsamında geleceğin hekimlerine ödüllerini takdim etti ve beyaz önlük giydirdi. Etkinlik sırasındaysa hatıra fotoğrafları da çekildi. Tören, dekan yardımcısının tıp alanında yemin andı okutması ile sonlandırıldı.
Bursa Bölge, 2023.09.11 10:03