Türk Veteriner Hekimleri Birliği ve 56 İl/ Bölge odasının kararıyla, Veteriner hekimleri ülke genelinde 1 gün süre ile iş bıraktı. Bu kapsamda Bursa Veteriner Hekimler Odası BAOB Demokrasi Meydanında bir araya gelerek açıklama yaptı.
GÜLSÜN ARSLAN - SİMLANUR İNCE / BURSADA BUGÜN
Veteriner hekimleri karşı karşıya oldukları şiddete dikkat çekmek ve dur demek aynı zamanda sağlıkta şiddet yasasına dahil edilme taleplerini duyurmak için eylem gerçekleştirdi. Bursa Veteriner Hekimler Odasının gerçekleştirdiği eyleme Yönetim Kurulu adına ise Başkan Melike Baysal konuştu.
Bursa Veteriner Hekimler Odası Bursa Şube Başkanı Melike Baysal'ın konuşmasından satır başları şöyle;
Bugün buraya, eğitimini aldığımız ve bizim için kutsal olan mesleğimizi yaparken karşı karşıya kaldığımız ve artık tahammül edilemez noktaya gelen şiddeti kamuoyuyla paylaşmak ve yetkililere sesimizi duyurmak için toplandık. Türk Veteriner Hekimleri Birliği Merkez Konseyi ve 81 ilimizi temsil eden 56 Veteriner Hekim Odası'nın yöneticileri ve üyeleriyle birlikte eş zamanlı olarak, bütün ülkede bu basın açıklamasını kamuoyuyla paylaşmaktayız.
"VETERİNER HEKİMLER KORUYUCU HEKİMLİK HİZMETLERİYLE SALGINLARI ÖNLER, TOPLUM SAĞLIĞINI KORURLAR"
Veteriner hekimler koruyucu hekimlik hizmetleriyle salgınları önleyerek toplum sağlığını korurlar, hayvanların sağlıklı ve refah içinde yaşamasını sağlarlar, gıda denetimleri ile toplumun sağlıklı güvenilir gıda tüketmesini sağlarlar, hayvan varlığını koruyarak hem ülke ekonomisine hem de halkın ekonomik hayvansal gıdaya ulaşmasına katkıda bulunurlar. Ayrıca insan sağlığı ya da hayvan sağlığında kullanılan aşı ve ilaçların geliştirilme süreçlerinde aktif rol oynarlar. Görüldüğü üzere veteriner hekimlik mesleği toplum sağlığı, hayvan sağlığı ve çevre sağlığı açısından yaygın etkileri olabilecek risklerin bertaraf edilmesinde en önemli bariyerdir ve bu nedenle aslında tüm dünyada stratejik bir konumdadır. Tam da bu stratejik konumu nedeniyle veteriner hekimleri kendi çıkarları önünde risk görenler, geçmişte de bugün de şiddete başvurmaktalar, mesleğimizi değersizleştirmeye çalışmaktadırlar. Bu yaşananlar yeni değil, geçmişten başlayan, bugün artık dayanılmaz hale gelen bir süreçtir.
"ŞİDDET, VETERİNER HEKİMLERE YÖNELİK OLARAK ARA VERMEDEN DEVAM EDİYOR"
Bu şiddet; bazen kamu adına gıda denetimi yapan veteriner hekime, bazen çalıştığı kurumun eksiklerinden sorumlu tutulan belediyede çalışan veteriner hekime, bazen kâr kaygısıyla gözü dönmüş işletme veya hayvan sahiplerinin, halk sağlığına zararlı olan hayvansal ürünler için "tüketilemez" kararı veren işletme veteriner hekimine, bazen, mesleğinin gerektirdiği tüm bilimsel tedaviyi uygulanmasına rağmen tedaviyi beğenmeyen hasta yakını tarafından serbest veteriner hekime, bazen emeğinin karşılığı olan ücreti isteyen veteriner hekime, bazen aşı karşıtlarının ve sanal ortamdaki bilgi kirliliği nedeniyle ücra köylere aşı için giden kamu veteriner hekimine, bazen taciz olarak, tek hedefi 5 yıl eğitim aldığı mesleğini yapmak olan kadın meslektaşımıza, bazen hayvanları sömürmeyi meslek edinen ve rant kapısı haline getiren ve kendine hayvansever diyen bazı gruplar ve trolleri tarafından sosyal medya linciyle veteriner hekimlere yönelik olarak ara vermeden devam ediyor.
"VETERİNER HEKİM CEREN EROĞLU BİR HASTA YAKINI TARAFINDAN GÖREVİ BAŞINDA SALDIRIYA UĞRAMIŞTIR"
Nitekim geçen yıl, tam da Dünya Veteriner Hekimler Günü'nden birkaç gün önce, Yozgat/Sorgun'da, mezbahadaki et için, "halk sağlığı için risklidir, tüketilemez" kararı veren meslektaşımız Veteriner Hekim Volkan Lale bıçaklanarak öldürülmüştür.
Temmuz 2023 tarihinde İzmir'de meslektaşımız Veteriner Hekim Caner Ülgen ilk müdahalesini ve sevkini yaptığı hastanın sonradan hayatını kaybetmesi üzerine 4 hasta yakını tarafından darp edilmiştir. Son olarak da, Ağustos 2023'te, Ankara'da mesleğini icra eden meslektaşımız Veteriner Hekim Ceren Eroğlu bir hasta yakını tarafından hastasının tedavisi sürecinde hayatını kaybetmesi üzerine görevi başında saldırıya uğramıştır.
"YAŞANAN BU ŞİDDET, VETERİNER HEKİMLERİ ARTIK YETER DEDİRTECEK NOKTAYA GETİRMİŞ, BİRÇOK MESLEKTAŞIMIZ YURT DIŞINA GİTMEYE BAŞLAMIŞTIR"
Biz biliyoruz ki iş güvencesi ve can güvenliği nedeniyle açıklanamayan daha onlarca şiddet örtbas edilmekte bizlere ve kamuoyuna yansımamaktadır. Yaşanan bu şiddet, biz veteriner hekimleri artık yeter dedirtecek noktaya getirmiş, birçok meslektaşımız ya mesleğini bırakmış başka işlere yönelmiş ya da yurt dışına gitmeye başlamıştır. Unutmayınız; Salgınlar, antibiyotik direnci, hayvanlardan insanlara bulaşabilen zoonotik hastalıklar, sağlıklı ve güvenilir gıdaya erişim önümüzdeki yıllarda karşı karşıya kalacağımız en büyük sorunlardır.
"VETERİNER HEKİMLERE UYGULANAN ŞİDDET TOPLUMUN SAĞLIK HAKKINA UYGULANAN ŞİDDETTİR"
Veteriner hekimler tüm bu sorunların çözümü için zorlu bir akademik eğitim almış, çok farklı stratejik alanlarda görev yapan ve bu görevleri nedeniyle aynı zamanda halk sağlığının da garantisi olan bir mesleğin mensuplarıdır. Bu nedenle, veteriner hekime uygulanan şiddet aynı zamanda toplumun sağlık hakkına uygulanan bir şiddettir. Çünkü veteriner hekime yapılan şiddet, sağlıksız, yetersiz ve pahalı hayvansal gıda, bunun sonucu olarak çocuklarda fiziksel ve zihinsel gelişim eksikliği, Kuduz, Brusella, Tüberküloz, Şarbon, Kırım Kongo Kanamalı Ateşi vb hayvanlardan insanlara geçebilen hastalıklar olarak halkımıza geri dönmektedir.
"BİZLER LİNÇ EDİLİYOR, DARP EDİLİYOR, DAHA ÖTESİ ÖLDÜRÜLÜYORUZ"
Başta Tarım ve Orman Bakanlığı olmak üzere tüm yetkililere sesleniyoruz; Dünyayı bekleyen pandemiler, gıda krizi ve iklim krizi gibi sorunlar başta olmak üzere, risklerin bertaraf edilmesi, ülkemizin bu süreçleri en az zararla atlatması için alınacak tedbirlerin en başında, bu görevleri yapan veteriner hekimlerin can güvenliğinin ve iş güvencesi ile birlikte kamuda veteriner hekimlik otoritesinin güçlendirilmesi ve özlük haklarının iade edilmesi bulunmaktadır. Ancak, bizler linç ediliyor, darp ediliyor, daha ötesi öldürülüyoruz ve bizlerle birlikte aslında halk sağlığı da ölüyor.
"BU SÜREÇ VETERİNER HEKİMLERİ YILDIRMIŞ, ARTIK BIÇAK KEMİĞE DAYANMIŞTIR"
Yaşanan süreç, biz veteriner hekimleri yıldırmış, bıktırmış ve artık bıçak kemiğe dayanmıştır. Sağlık çalışanları için düzenlenen yıpranma payı, ek gösterge, maaş iyileştirmesi vb. tüm özlük hakları konularında ve Sağlıkta Şiddet Yasası'nda veteriner hekimler kapsam dışı bırakılmış ve dışlanmışlardır. Meslektaşlarımız büyük umutlarla başladıkları mesleklerini bırakmakta, özellikle genç meslektaşlarımız geleceklerini yurt dışında aramaktadırlar. Veteriner hekimler, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nda Sağlık Hizmetleri Sınıfında tanımlanmıştır, vakit kaybetmeden gereği yapılmalı, veteriner hekimliğin hangi alanında olursa olsun yaptıkları hizmetlerle kamu sağlığını koruyan tüm veteriner hekimler "Sağlıkta Şiddet Yasası" kapsamına alınmalıdır. Şiddeti oluşturan unsurlar ortadan kaldırılmalı, şiddet tavizsiz cezalandırılmalı, kanunlar ve bilimsel gerçekler önünde sağlık çalışanı olan veteriner hekimlere hakları iade edilmelidir.
"TALEPLERİMİZİN HUKUKEN VE SİYASETEN TAKİPÇİSİ OLACAĞIMIZI BİLDİRİYORUZ"
Bugün, Türk Veteriner Hekimleri Birliği Merkez Konseyi ve 56 Veteriner Hekim Odasının eşzamanlı olarak sizlerle paylaştığı bu metindeki taleplerimizin, hukuken ve siyaseten de takipçisi olacağımızı bildirir, buraya gelerek bizlere destek veren meslek odası yöneticilerine, sendikalara, sivil toplum örgütlerine, öğrencilerimize-ailelerine, hasta sahiplerimize ve en önemlisi, birlikte güçlüyüz diyerek, muayenehane, poliklinik ve hastanelerini kapatan, iş bırakan, iş yavaşlatan, özetle mesleğine, meslektaşına ve meslek örgütlerine sahip çıkan, mekan ve zaman mefhumu olmadan, yaşamını hayvan sağlığı ve refahı ile halk sağlığının korunmasına adayan tüm meslektaşlarımız ile basınımızın çok değerli emekçilerine teşekkür ederiz.
Bursa Bölge, 2023.08.21 12:38