Bursa Kasaplar Odası Başkanı Muhsin Yıldız, vatandaşın alım gücünün düşük olduğunu belirterek, Ramazan'da et fiyatlarında bir artış yaşanmayacağını, fiyatların diğer ürünlere nazaran ucuz olduğunu söyledi. Başkan Yıldız, gelen zammı fırsatçılık olarak değerlendiren esnafa da sitemde bulundu.
GÜLİN ÖZDEMİR - CANSU ÖZDEMİR / BURSADA BUGÜN
Bursa Kasaplar Odası Başkanı Muhsin Yıldız, ete yüzde 48 oranında gelen zammı değerlendirerek et sektörü hakkında açıklamalarda bulundu. Hayvancılık yapan kişilerin zor durumda olduğunu ifade eden Başkan Yıldız, "Hayvancılık maliyetlerinden dolayı et fiyatlarına zam geldi. Hayvan yeminin çuval fiyatı olarak 110 TL bantlarından 300 TL'ye çıkması, hayvancılık yapan kişileri zor duruma soktu. Hayvancı bu sefer elinde olan malı kestiremedi. Bir dönem yem sıkıntısı yüzünden süt inekleri kesilmişti. Şu anda besi dönemi dediğimiz bir dönemdeyiz. Bu dönemde hayvanları ara ara besiye alırlar ve et konusunda bu tür sıkıntılar yaşanır. Ama önümüzdeki Ramazan'da et fiyatlarında bir artış yaşanmayacağını söyleyebiliriz. Fiyatlar bugünkü seviyede devam edecek. İlerde bu fiyatlar yükselecektir ama şu anda daha da yükselecek gibi gözükmüyor" ifadesini kullandı.
"İNSANLARIN ALIM GÜCÜ DÜŞÜK"
"Türkiye piyasa şartlarına göre insanların alım gücünün düşük olmasına rağmen, fiyat artışları çok yüksek" diyen Başkan Yıldız, "Mazota, elektriğe, nakliyeye, işçiliğe ve diğer giderlere gelen zamlar dolayısıyla et fiyatlarında artış görülüyor. Önümüzdeki Ramazan ayında, herhangi bir ani durum olmadığı sürece et fiyatlarında herhangi bir zam olmayacağını düşünüyorum. Bir ay öncesinde kemikli karkas fiyatları 70 TL'den 90 TL'ye kadar çıktı. Yüzde 30'lara varan bir zam yapılmıştı. Bunun hemen arkasından Et ve Süt Kurumu yüzde 45'lik bir zam yaptı. Onlar yüzde 45'lik yaptı ancak bizim zam oranımız yüzde 30'du. Biz şu anda artırmayı düşünmüyoruz. Zaten piyasa olarak insanların alım gücü çok düşük. Bir kestanenin kilosu 50 TL, bir baklavanın kilosu 150 TL olmasına karşın et fiyatları bu ürünlerin yanında ucuz kalıyor. Et fiyatları gündeme gelmeye devam ediyor. Piyasa artışlarına bakıldığında domates, biber fiyatlarına yüzde 200 artış yapıldığında ete yapılan zamların fazla bir artış olduğu söylenemez" şeklinde konuştu.
"ALLAH FIRSATÇILARI ISLAH ETSİN"
Başkan Muhsin Yıldız, et fiyatlarına gelen zammı fırsatçılık olarak değerlendiren esnafa da sitemde bulundu. Yıldız, Lokantacıların etli yemeklere yaptıkları zammın kendilerini de rahatsız ettiğini dile getirdi.
Başkan Yıldız konuşmasını şöyle sürdürdü; Maalesef etin kilosunu 80-90 TL'ye alıyorken kişi başına 100 gramlık eti 100TL'den satan lokantacıları görüyoruz. Bir lokantacı 1 kiloluk et fiyatına 200 gramlık yemek satıyor. Allahtan korkmuyorlar. Ete zam geliyor diye et yemeğinde bu kadar zam olur mu? Etin kilosunu 100 TL'ye alıyorsa bir tabak yemeği 100 TL'ye satıyor. 1 kilo etten 7 kap yemek çıkar. Lokantacıların etli yemeklere yaptıkları zam bizi de rahatsız ediyor. Bir hayvanın yetişmesi 2 yıl. Bu, bir hayvan krizine girdiğimizde çözümü 2 yıl sürüyor demektir. Hayvancılığa büyük destek verilmesi gerek. Hayvan girdileri oldukça fazla, yem fiyatları çok pahalı. Artık insanlar hayvancılık yapmak istemiyorlar. Hükümet hayvancılığı desteklemezse, ithalata dayalı iş yapmak zorunda kalırız. Et, buğday ve una benzemez. Bu sıkıntılara düşmemek için Türkiye'de et sektöründeki hayvancılığı desteklemek gerekiyor."
Bursa'da kasapçı esnafı Tahsin Çetin ise gelen zam için, "Üretici bitmiş durumda. Eskiden her köyde 1000-2000 hayvan vardı. Şimdi bir köyde 10-15 hayvan zor bulunuyor. İnsanlar hayvancılık yapmak istemiyor. Böyle giderse de hayvancılık tamamen biter. Gidişatımız iyi değil" dedi.
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Ekonomi, 2022.03.25 09:50