Bursa Veteriner Hekimler Odası Başkanı Melike Baysal, yurt dışına giden veteriner hekimlerin sayısının Bursa'da da arttığını belirterek, "Geçtiğimiz yıl Bursa'da 6 veteriner hekim yurt dışına gitti. Bu sene henüz Mart ayında olmamıza rağmen 4 veteriner hekim maalesef yurt dışına gitmeyi tercih etti" dedi. Yurt dışına gitmeyi tercih eden veteriner hekimlerin Türkiye'ye maddi ve manevi kayıplarına da değinen Baysal, daha fazla veteriner hekim kaybının yol açacağı sorunlar hakkında bilgi verdi.
MEMET CAN YEŞİLBAŞ / BURSADA BUGÜN
Türk Veteriner Hekimler Birliği Merkez Konsey Başkanı Murat Arslan, Ankara'da yaptığı basın açıklamasında yurt dışına giden veteriner hekimlerin oranının 20 kattan fazla arttığını ifade etmişti. Bursa Veteriner Hekimler Odası Başkanı Melike Baysal, yurt dışına çıkan Bursalı veteriner hekimlerin sayısında da artış olduğunu belirterek, sayının artması halinde yaşanabilecek sorunlar hakkında açıklamada bulundu.
"BİZ EĞİTİYORUZ ONLAR ALIYORLAR"
Türkiye'nin artık eğitilmiş beyinlerini kaybettiğini ifade eden Bursa Veteriner Hekimler Odası Başkanı Melike Baysal, "Ülker için eğitim maliyetine katkı sunmadan eğitim almış ve yetişmiş, doktoru, mühendisi, diş hekimi, öğretmeni ve veteriner hekimi almak çok avantajlı bir hale geldi. Biz ne yazık ki onların üretim alanı gibi olduk. Biz üretiyoruz, onlar alıyorlar.
Veteriner hekimlerin aldığı eğitim, maliyeti çok yüksek bir eğitimdir. 5 yıllık eğitim sürecinin devlete ve ailelere büyük bir maliyeti ortaya çıkıyor. Laboratuarı, hastanesi, kliniği ve çiftliği olan fakültelerde iyi veterinerler yetişir. Bu anlamda düşündüğümüzde gerçekten maliyetli bir eğitim.
Türkiye'de 1980'den beri, hayvancılık politikaları üretime yönelik olmadığı, koruyucu hekimlik uygulamaları önemsenmediği ve sağlık daha çok tedavi edilebilir yöne ilerlemediği için kamu, veteriner hekim istihdam etmiyor. Biryandan da hızla veteriner hekim fakülteleri açıyor. Her sene 2 bin 500 ila 3 bin arasında değişen veteriner hekim mezun oluyor. Son 5 yıldır, neredeyse senede 100 veteriner hekim istihdamı kamuda yok. Bu zor ve maliyetli eğitim sürecinin ardından, nitelikli işsiz ordusu veteriner hekimlikte de yaratıldı.
Akredite olmuş fakültelerimiz var ve bu fakülteler, yurt dışında daha kolay denklik sağlayabiliyor. O fakültelerden mezun olan veteriner hekimler, çok iyi bir eğitim almış ve yabancı dil biliyor halde mezun oluyorlar. Yurt dışında özellikle gıda ve koruyucu hekimlik alanında istihdam etmek üzere hekimleri alıyorlar" diye konuştu.
BURSA'DA SON DURUM NE?
Türkiye genelinde olduğu gibi Bursa'da da yurt dışına gitmeyi tercih eden veteriner hekimlerin sayısının arttığını belirten Baysal, "Bursa'da 2021 ve 2022'de 6 veteriner hekim yurt dışına gitmişken, bu sene Mart ayına kadar 4 veteriner hekim Bursa'dan gitti. Bu sayı tabipler ile kıyaslandığında düşük gözükebilir ancak veteriner hekim alanı için yüksek bir orandır. Daha önce böyle bir göç yaşanmıyordu. Bursa'da da bu alanda bir artış var.
Veteriner hekim olduğu halde yurtdışına giden ama mesleğini yapamayanlar da var, onları da eklersek sayı artıyor. Eğitim ülkelere çok maliyetli bir şey ve bunu bütün ülkeler yapıyor. Bireyin okula başladığı ilk andan itibaren devlete büyük bir maliyeti var. Tıp, veteriner hekimlik ve diş hekimliği uygulamalı eğitim gerektirdiği için çok maliyetli alanlardır. Mutlaka hasta görülmesi gerekir.
Türkiye, veteriner hekimin eğitimi için gereken her şeyi yapıyor. Ancak istihdam sağlayamadığı için insanlar yurt dışına çıkmayı tercih ediyor" ifadelerini kullandı.
YETERLİ VETERİNER HEKİM OLMAZSA NE OLUR?
İleride yurt dışına çıkan veteriner hekimlerin sayısının arması durumunda veteriner hekimlerin çalışma alanındaki boşluklar sadece veteriner hekimlere değil, tüm Türkiye'ye zarar verebileceğini vurgulayan Melike Baysal, "Akademik mesleklerin kaybı sadece mesleği değil, toplumun genelini ilgilendirir. Yeterli veteriner hekim olmayınca ne olacak?
Biz hayvan sağlığı alanında çalışıyoruz. Özellikle kırsalda çiftlik hayvanı yetiştiricileri hayvanlarının sağlığı için veteriner hekime ulamayacaklar. Kentlerde küçük evcil hayvanlarıyla yaşayanlar veteriner hekim bulamayabilirler. Veteriner hekimler, hayvansal gıda alanında da çalışırlar. Bizim sofralarımızda etin, sütün, yumurtanın güvenli ve tüketilebilir olması veteriner hekimlerin çalışma alanlarındandır. Hayvansal gıdaya ulaşım ve bunların güvenliği bir risk altında olacaktır.
Veteriner hekimler aynı zamanda temel tıp biliminde çok iyi bir eğitim alırlar. Endüstriyel alanda aşı ve ilaç üretimi risk altına girecektir. Bu ülke hayvan aşı ve ilâçlarını üretmez hale gelecektir. Hayvan sağlığının risk altında olması ve kontrol edilemez bir hale gelmesi gibi sonuçlar ortaya çıkabilir. Şuanda şap ve kuş gribinde de bu sorunu yaşıyoruz" diye konuştu.
"GİDENLERİN SAYISI AZ GÖZÜKMESİN"
Bu durum sadece veteriner hekimler ile ilgili bir sorun değil. Hayvancılık politikaları maalesef üretime yönelik değil. Hayvancılık politikaların gelişmesinde veteriner hekimlerin fikirlerin hiç kimse ihtiyaç duymuyor. Yeterince üretmiyor ve ürettiğimizi de kontrol etmiyoruz.
Şap hastalığı Türkiye'de zaman zaman görülür ancak bu son varyant ilk kez görülüyor. Bu da Türkiye'ye kontrolsüz hayvan girişi olduğunu gösterir. Bunların hep denetimli olması gerekir. Aşı Türkiye'de geliştirildi ve üretildi. Hayvanlar şuanda aşılanıyorlar. Dolayısıyla bu hastalığa önlem alınmış oldu. Dolayısıyla Türkiye, bu aşıyı yurt dışından ithal etmedi, kendi üretti.
Yurt dışına giden veteriner hekimlerin sayısı şuan insanların gözüne az gözükebilir. Türkiye'de 44 bine yakın odaya ve birliği kayırlı veteriner hekim var. Kendi nüfusu içinde önemli bir sayı. Bu sayı da artarsa etkisi anlattığım şekilde olacaktır" dedi.
Bursa Bölge, 2023.04.13 10:28