Kalkınma Bakanlığı'nın kıdem tazminatı için yaptığı çalışma büyük tartışma yaratacak. Bakanlık işçilere ödenilen kıdem tazminatı miktarının da işverenin aylık olarak yatırdığı prim miktarının da yarıya düşürülmesini önerdi.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, kıdem tazminatıyla ilgili çalışmalarını sürdürürken Kalkınma Bakanlığı'ndan çok tartışılacak bir öneri geldi. Hürriyet'in haberine göre Bakanlık yayını olarak dikkate sunulan uzmanlık tezinde, fona dönüşecek bir kıdem tazminatında ödenecek tutarların yarıya düşürülmesi, aylık olarak işverenlerin de yüzde 3.5 oranında (şu anda bu oran yüzde 8.33) katkı yapması durumunda sürdürülebilirlik sağlanacak. Aksi takdirde, fon büyük açıklar vererek ilerleyecek. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Süleyman Soylu'yu ziyaret eden bir derneğin "Kıdem tazminatında prim oranının yüzde 3.75'e indirilmesi için çalışma başlatıldı" açıklaması da bu öneri mi tartışdı sorusunu gündeme getiriyor.
Avusturya yaptı
Kalkınma Bakanlığı uzmanlarından Nafiz Baysal'ın "Dünyada ve Türkiye'de kıdem tazminatı uygulaması, Türkiye'de kurulması öngörülen kıdem tazminatı fonunun finansal projeksiyonu" isimli tezi, bu konuda bugüne kadar yapılmış en kapsamlı çalışma niteliğinde. Diğer ülkelerdeki kıdem tazminatı reformlarına da yer verilen tezde, Türkiye'de kurulacak yeni sistemin de alternatiflere göre projeksiyonu yapıldı.
Şu anda kıdem tazminatı olarak her bir yıl için bir aylık (giydirilmiş) ücret ödenmesinin yalnız geçmişe ilişkin olarak değil, geleceğe yönelik olarak da kazanılmış hak olarak algılandığı ve bu parametrede değişiklik yapılmasına şiddetle karşı çıkıldığı belirtilen çalışmada, "Avusturya'da ise işçi kesiminin de onayıyla varılan uzlaşma sonucunda başlanan yeni sistemde, 3 yıl ile 37 yıl arasında kıdemi olan işçilerin tamamı, yeni sistemde daha az miktarda kıdem tazminatı alıyor" denildi.
Avusturya'daki sistemin katkı esasına göre çalıştığı ve devletin yalnızca bireysel hesaplara kıdem tazminatı primi olarak yatırılan tutarları garantiye aldığı belirtilen tezde, Türkiye'nin ise "bireysel hesap yaklaşımı" ve "fon kurulması" şeklinde iki alternatife sahip olduğu belirtildi.
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Ekonomi, 2016.04.23 09:40