Fatih Sultan Mehmet'in Trabzon'u fethi ile camiye dönüştürülen Ayasofya, 52 yıl müze kaldıktan sonra bugün ibadete açıldı
Trabzon'da bulunan ve uzun yıllardır müze olarak kullanılan tarihi Ayasofya, 52 yıl aradan sonra cami olarak yeniden ibadete açıldı.
1245 yılında kilise olarak inşa edilen ve 1461'de Fatih Sultan Mehmet'in Trabzon'u fethi ile camiye dönüştürülen Ayasofya, Rus işgali dönemlerinde silah deposu ve hastane olarak da kullanıldı. Daha sonra yeniden cami olarak ibadete açılan tarihi mekan, 1960'lı yıllarda yapılan restorasyon çalışmasının ardından 'cami vasfını kaybettiği' iddiasıyla müzeye dönüştürülmüştü. Uzun yıllar Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından müze olarak işletilen tarihi mekan, hukuki sürecin tamamlanmasının ardından geçtiğimiz aylarda asil sahibi olan Vakıflar Genel Müdürlüğü'ne devredildi. Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından yıl başından beri yapılan çalışmalar neticesinde Ayasofya'nın, ana kubbe altında kalan kısmı camiye dönüştürüldü. Halısı serilen, mihrap ve minberi yerleştirilen bölümdeki kilise dönemine ait freskler ise perde ile kapatıldı. Diğer kısımlarının müze haliyle korunduğu tarihi eserde, cami olarak ibadete açılan bölümdeki freskler namaz vakitleri dışında perdelerin açılmasıyla turistler tarafından görülebiliyor.
Tarihi mekanın hazır olduğunu duyan vatandaşların geçtiğimiz hafta cemaatle ilk vakit namazını kıldığı Ayasofya Camii, bugün cuma namazı ile 52 yıl aradan sonra resmen cami olarak yeniden ibadete açıldı. Tarihi caminin açılışına Vakıflar Genel Müdürü Adnan Ertem, Trabzon Vakıflar Bölge Müdürü Mazhar Yıldırımhan ile Trabzon Müftüsü Veysel Çakı'nın da aralarında bulunduğu çok sayıda kişi katıldı. Müftü Veysel Çakı'nın namaz öncesi Ramazan ile ilgili vaaz verdi, cami imamı da hutbede Ramazan ayı ve orucun öneminden bahsetti. Cuma namazını ise Müftü Veysel Çakı kıldırdı. Caminin iç mekanının küçük olmasından dolayı çok sayıda vatandaş namazını dışarıda kıldı. Oldukça duygusal anlar yaşayan vatandaşlar, Ayasofya'da namaz kılmaktan çok memnun olduklarını ifade etti. Tarihi eseri ziyarete gelen yabancı turistler de cemaati meraklı gözlerle izledi.
"7 YAŞIMDA BURADA KUR'AN OKURDUM"
İhsan Doksarbir isimli bir vatandaş, Ayasofya'da daha önce camiyken 7 yaşında Kur'an okuduğunu, uzun bir aradan sonra tekrar burada namaz kıldığı için çok mutlu olduğunu söyledi. Bugünleri gösterdiği için Allah'a şükreden 75 yaşındaki Doksanbir, "Ben buranın cami olduğu dönemi biliyorum. Cenab-ı Allah bize bugünleri tekrar nasip etti, bundan büyük nimet yok. Sanki yeniden dünyaya gelmiş gibiyim. Çok şükür bugün tekrar burada namaz kılmak nasip oldu. Ne kadar şükretsek az." dedi.
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Güncel, 2013.07.05 17:26