Birinci derece deprem bölgesi olan Bursa'da, Akpınar Mahallesi'nde 1980'li yıllarda yapılan ve 2 bin 290 konuttan oluşan 1050 Konutlar bölgesinde uzun yıllardır kentsel dönüşüm çalışmaları yılan hikayesine dönmüş durumdaydı. Son gelişme ise Bursa Büyükşehir Belediye Meclisinde yaşandı ve yeni imar planı değişikliği oy birliğiyle kabul edildi. Peki, 1050 Konutlar'da yaşayan hak sahipleri ne düşünüyor?
FADİME NİSA SAYAR / BURSADA BUGÜN
Bursa Büyükşehir Belediye Meclisi'nin Eylül ayı toplantısında görüşülen ve 1050 Konutlar bölgesinin kentsel dönüşümünün sağlanması için hazırlanan imar planı değişikliği oy birliğiyle kabul edildi.
Toplantıda ayrıca Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş, bölgedeki hak sahiplerinin yüzde 90'ına ulaşılarak kentsel dönüşüme ilişkin anket çalışması yapıldığını ve yüzde 96 oranında 'olumlu görüş' alındığını belirtti. Öte yandan Aktaş, konu meclise gelmeden önceki hafta, bini aşkın hak sahibiyle bir araya gelerek, planın detaylarını görüşmüştü.
Yeni imar planı değişikliği kapsamında ise tüm blokların kendi parselinde dönüştürüleceği ve zemin artı 7 kat olacak şekilde plan değişikliğine gidildiği belirtildi. Ayrıca her mülk sahibinin bir müteahhitle anlaşma imkanına da sahip olacağı ifade edildi.
HAK SAHİPLERİNİN ORTAK ENDİŞESİ: BORÇLANMA İSTENİRSE SÜREÇ TEKRAR DURUR
1050 Konutlar bölgesindeki hak sahiplerine mikrofon uzattık ve son gelişmeler hakkındaki tepkilerini sorduk.
Mahallede yaşayan herkesin konuyla ilgili birbiriyle sürekli iletişim halinde olduğunu belirten vatandaşların görüşü, yıllardır kronikleşen sorunun çözüme kavuşacağı yönünde... Fakat tüm hak sahiplerinin dile getirdiği ortak endişe ise 'borçlanma talebi' olarak öne çıkıyor.
2020 yılında zemin artı 5 kat olarak tasarlanan ve 'o zaman için' hak sahiplerine 130 bin TL borçlanma içeren teklifi vatandaşlar tarafından kabul görmemişti. Bugünlerde ise vatandaşlar proje detaylarının ilerleyen günlerde ilan edilmesiyle birlikte yeni bir borçlanma talebiyle karşılaşmaktan endişe ediyor.
30 yıldır Akpınar Mahallesi'nde yaşadığını ve aynı zamanda müteahhitlik yaptığını belirten Rıfat Yalçıner, olası bir borçlanma talebi karşısında vatandaşların zor durumda kalacağını ifade etti. İlerleyen süreçte bölgedeki kentsel dönüşümü üstlenen firmanın kendi karını nasıl karşılayacağına dair de endişeleri olduğunu aktaran Yalçıner, şunları söyledi;
"Çok güzel oldu, şu an buradaki halk çok memnun ve heyecanla bekliyor. Buradaki halkın yüzde 90'ını tanırım. Her gün birileri soruyor, ne yapacağız diye. Bir toplantı da yaptık mahalleliyle. Ama borçlanma katiyen olmaz. Burası emekli bölgesi. Ay başını zor getiriyorlar. Ödemeleri mümkün değil. Para konusu işin içine girerse bu iş olmaz. Ayrıca müteahhidin kendi karını da zemin artı 7 şeklinde çıkarması mümkün değil. Tabanda genişleme yapmadıkları zaman bu maliyetlerle kurtarmaz. Parasını kazanmadığı yere de hiçbir müteahhit girmez."
"AKTAŞ'IN SÖZÜNE GÜVENİYORUZ"
Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş'ın hak sahiplerine verdiği sözlere güvendiğini ifade eden Naci Göktürk ise meclisten geçen imar planı değişikliği kapsamında isteyen vatandaşların kendi müteahhidini seçme imkanına sahip olması hakkında da konuştu;
"Belediye başkanımız sonuna kadar biz bu işin takipçisiyiz dedi. Biz de güvenerek onayladık. Yüzde 96 zaten onay almış. Bu şekilde olursa biz memnunuz. Belediye Başkanının söylediğine göre bir borçlanma söz konusu değil. Biz bu işin içinde olduğumuz müddetçe hiçbir endişeniz olmasın dedi. Sadece iş bittiğinde çevre düzenlemesi için ufak bir meblağ çıkabilir ama onun dışında önceden söylendiği gibi 100 bin lira gibi bir para söz konusu değil dedi. Bize verdiği söz bu. Biz de onun verdiği söze güvenerek onayladık. Belediye bu işi öncülük yapıyorsa müteahhidi de kendisi seçecek. Biz müteahhitle anlaşamayız. Müteahhidin ne olduğunu, bize ne sonuç vereceğini bilmiyoruz. Biz inşaatçı değiliz, bir şey değiliz. Bu işlerden anlamayız ki, ben müteahhidi nasıl seçeceğim."
33 yıldır 1050 Konutlar'da yaşadığını söyleyen Hasan Uslu, hak sahipleri olarak Büyükşehir Belediyesi ile yaptıkları görüşmeleri şöyle aktardı;
"13 sene önce burada bir kentsel dönüşüm planına gidildi fakat sonra ne olduysa o plan iptal edildi. Şimdi de şu anki belediye başkanımız bir toplantı yaptı. Siz kendiniz müteahhitle anlaşırsanız zemin artı 6 kat olacak, ada olarak anlaşırsanız zemin artı 7 kat olacak dedi. Cami bahçesinde, kulüpte, komşularla görüşüyorum. Benim buradaki tecrübem şu, para istendiği an bu iş yine yatar. Yani o yüzde 95 oranı yüzde 60'a düşer, öyle tahmin ediyorum. Burada vatandaşın para verme gücü yok. Para istemeden bu işe çözüm bulurlarsa bu iş yürür."
"HERHANGİ BİR BEDEL ÖDENMEYECEĞİNİ SÖYLÜYOR AMA..."
İmar planı değişikliği ve projeye ilişkin henüz yeterli bilgiye sahip olmadıklarını aktaran Erdoğan Akbay ise Büyükşehir Belediye Meclisi'nde yapılan toplantıda borçlanma talebi konusunda açık kapı bırakıldığını belirterek şu ifadeleri kullandı;
"Ankette 'Kentsel dönüşüme katılıyor musunuz' gibi bir soru var. Sadece evet veya hayır diyorsun. Detay olarak da mevcut yerinden yani paftadan değişiklik olmayacak, zemin artı 7 şeklinde bir açıklamaları var. Herhangi bir bedel ödenmeyeceğini söylüyor ama daha sonra da mecliste bunun olabileceği söylendi. Zaten evlerimiz eski, buna katılıyoruz. Ama daha önceki belediyenin önerdiği müteahhitler ve TOKİ bizi hüsrana uğrattı."
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Bursa Bölge, 2022.09.26 12:23