Küresel hava sıcaklığınında her bir derece artış sonrası deniz seviyesinin 2.3 metre yükseleceği ve gelecek yüzyılda bu seviyede kalacağı belirtildi.
ABD'de yapılan bir araştırmada hava sıcaklığında her 1 santigrat derece artışın deniz seviyesinde 2.3 metre yükseliş getireceği ileri sürüldü. Potsdam İklim Etkileri Araştırmaları Enstitüsü'nden Anders Leverman bu artışın gelecek yüzyılda da kalacağını söyledi. Araştırmada ilk kez iklim tarihiden kanıtlar ile bilgisayar similasyonu birleştirildi ve uzun vadede deniz seviyesine katkısı ele alındı. Okyanusların termal genişlemesi, dağlardaki buzulların erimesi ve Grönland ve Antartika buzul katmanlarının erimesi bu similasyonda değerlendirmeye alındı.
Bilim insanları küresel ısınmanın buzulların erimesinde sorumluluğu olduğunu söyledi. Uzmanlar yakılan fosil yakıtlardan çıkan ısı yakalayan gazların sıcaklığın artışını tetiklediğini belirtti. Küçük bir grup bilim insanı da insan kaynaklı küresel ısınma karşı çıkıyor, doğal iklim dalgalanmalarının bu durumdan sorumlu olduğunu ileri sürüyor.
Levermann yaptığı açıklamada "Tahminlerimizin güçlü olduğundan eminiz, çünkü fizik ve verilerin birleşimi kullanıldı. Sıcaklığın artışıyla birlikte deniz seviyesinin ne kadar yükseleceğinin kriterini kurduğumuzu düşünüyoruz" dedi.
Geçen yüzyılda deniz seviyesi 17 cm arttı ve artış hızının ivmesi de yılda 3 mm'den fazla oldu. Antartika'dan Grönland'a mevcut artışın üçte biri kadar.
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Dünya, 2013.07.16 09:08