Futbol yorumcusu Şansal Büyüka, ligdeki şampiyonluk yarışını ve futbol gündemini değerlendirdi.
Milliyet'ten Bilal Meşe, Dobra Dobra'da Şansal Büyüka'ya futbol gündemindeki gelişmeleri sordu:
FENERBAHÇE BU FUTBOLLA KAYBEDER DEMİŞTİM
"Hep söyledim, bugün de söylüyorum 'ciddi bir puan farkı var, ancak şampiyonluğun garantisi yok' diye. Sözlerimin hâlâ arkasındayım. Bu fark kapanmayacak fark değildir. Elbette Fenerbahçe'nin avantajı var. Ancak diğer takımların form durumlarını gözardı etmek, bu oyunda pahalıya patlar. İkinci yarıda liderin işi öyle sanıldığı kadar kolay değil. Fenerbahçe 2 ve 3. haftayı ağır kış şartlarında, deplasmanda Eskişehir ile Sivas'ta geçirecek. Galatasaray aynı haftalarda sahasında oynayacak. Her türlü sonuca açık bir lig söz konusu. Puan farkının açılacağını ya da kapanacağını kimse söyleyemez. Ancak Fenerbahçe alır götürür demek hayalcilik ve iyimserlik olur."
"Sonucu değil oyunu dikkate alanlar Fenerbahçe'nin kaybedeceğini anlayabilirler. Arşivler orada duruyor. Akhisar maçının sonunda aynen şu ifadeyi kullanmıştım. 'Bu kadar farklı bir galibiyetten sonra yazdıklarım tepki çekebilir. Ama bildiklerimi söylemek zorundayım. Bu futbolla Fenerbahçe Karabük'ü yenemez' dedim."
FENERBAHÇE'NİN GAZI KAÇTI
Peki, niye ağabey?
"Şunu kabul edelim. Fenerbahçe, Galatasaray maçında mükemmel oynadı. Ancak ardından gelen maçlarda geriye gitti. Beşiktaş maçında hırs patlaması yaşadı. Ancak zirve yarışı yaptığı Galatasaray maçından sonra da müthiş bir düşüş gösterdi. Antalya ve Rize deplasmanları mücizeydi. Akhisar eksik kalana kadar da dengeli bir maç oldu. Bu faktörleri üst üstte koyduğunuzda Karabük karşısında kazanamayacağı belliydi. Fenerbahçe kötü değil, çok kötü oynadı. Ben bugüne kadar Fenerbahçe'ye karşı rakibinin 13 korner kullandığını görmedim. Volkan'ın performansı olmasa maç 5-1, 6-1 biterdi."
İş kazası diyebilir miyiz?
"Asla diyemeyiz... Fenerbahçe'nin gazı kaçtı. Ve Ersun Yanal felsefesinin tam tersini yapıyor Fenerbahçe. Bunun iş kazasıyla falan uzaktan yakından ilgisi yok."
FENERBAHÇE YANAL'IN TERSİNİ YAPIYOR
Peki, neyle ilgisi var?
"Hızlı hücum yok, çok adamla hücuma çıkmak yok, dikine oynamak yok, rakibe markaj yapmak yok. Baktığında Ersun Yanal'ın futbol anlayışının tamamen tersini oynuyor Fenerbahçe."
Suç kimde?
"Fatura hep liderlere kesilir. İyi olduğunda da Yanal'dır. Kötü olduğunda da Yanal'dır. Fenerbahçe, haftada bir maç oynamasına rağmen yorulduğunu düşünüyorum. Devre arası Fenerbahçe'ye kurtarıcı olarak gelebilir. Devre arası için ön görüde bulunmak zor. Ancak ikinci yarı Fenerbahçe için daha zor geçecek. Aynı ivmeyi yakalayabilirler mi bu da soru işareti bence"
Lider de eksik olan ne? Zengin bir kadrosu var. Siz yeni bir takviye mi gerektiğini savunuyorsunuz?
"Fenerbahçe'nin orta saha oyuncusuna ihtiyacı var. Buna en yakın isimler Alper ya da Salih. Alper daha Fenerbahçe'nin oyuncusu olamadı. Karabük maçında Cristian ve Alper sahada yürüyordu. Defansla hücum arasında kurgu yapacak bir oyuncuya acilen gereksinim var."
GALATASARAY DAHA İYİ OLACAK
Aslan'da ciddi bir toparlanma var...
"Galatasaray, rakip değil, Onur karşısında zorlandı. Galatasaray ilerleme devrine doğru yelken açtı. Eleştirilen Mancini ligde 5'te 5 yaptı iç sahada Şampiyonlar Ligi'nde de tur atlattı. Sağlam bir Galatasaray oynatmaya başladı. Galatasaray için bundan sonrası öncesinden çok daha iyi olacaktır."
Yani, Mancini Aslan'a ısındı mı? Artı, tribünlerde artık pek 'imparator' söylemleri duyamıyoruz.
"Mancini'yi Avrupa kabullendi. Fatih hoca gitti yerine geldi diye tepki vardı. Terim olayı olmayıp Mancini'yi Türkiye'ye getirsen 'ne hoca aldık be' dersin. Avrupa'nın en iyi 3-5 hocasından birisini getiriyorsun omuzlarda karşılarsın. Kötü hoca diye tepki çekmedi Mancini. Trabzon maçında Terim sesi duymadık. Kazandığın zaman her şey unutuluyor. Bu oyunda iyi sonuçlar aldığını sürece varsınızdır."
ÜNAL AYSAL GERÇEKÇİ AMA..
Aysal'ın, 'keşke UEFA'da yolumuza devam etseydik' şeklindeki sözlerine katılıyor musunuz?
"Chelsea'yi eleyebilir Galatasaray. Ünal Aysal'ın gerçekçi yanına da hak vermiyor değilim. Taraftar kızıyor ama. Avrupa Ligi, Galatasaray'ın Avrupa'da kalması için daha iyi bir yerdi. Chelsea'yi eleyebilir. Ancak sonrasında Bayern, Barcelona'yı elemek için futbol mucizesi gerekir. UEFA'da daha uzun soluklu bir Aslan izlerdik. Hatta kupayı bile ülkemize ikinci kez getirebilirdi."
ERCİYES'E DİKKAT
Kanarya ile Aslan arasındaki puan farkı kapanır mı? Galatasaray'da ara transferde bir hareketlilik söz konusu?
"Galatasaray'ın ara transferde de iyi işler yapacağı şu anda bile belli oluyor. Bu yüzden ikinci yarıya daha farklı girebilirler. Ancak onlara da erken bir uyarı yapmam gerekiyor. İlk yarının son maçında Hikmet Karamanlı Erciyes'e dikkat etmeliler. Fenerbahçe'nin Karabük maçındaki sonuna Galatasaray Erciyes karşısında uğrayabilir. Çünkü yeni gelen bir hoca her zaman bir patlama yapar."
FİKRET ORMAN'I DEVİRMEK İSTİYORLAR
Ağabey, son maçta tribünlerde müthiş boşluklar vardı... Temel nedeni yıldız oyuncu sayısının azlığı mı, yoksa başka faktörler mi?
"Asla boşlukları yıldız oyuncu olmamasına bağlamıyorum. Asıl Beşiktaş'ta su yüzüne çıkmamış camia içinde çok ciddi karışıklıklar var. Beşiktaş'ın bir huzur bulması gerekiyor. Yönetime karşı bazı kesimlerden tepki var. Tribünlerle çalışan bir grup var. Bir pay kapma savaşımı desem, adını henüz koyamadım."
"Başkan ve vekilin arasını açma çalışması gibi şeyleri duyuyorum. Fikret Orman'ı devirme gibi bir çabaları olduğunu bile söyleyebilirim. Ahmet Nur Çebi ile konuştum, 'o benim başkanımdır' diyen bir insan. Orman varken, Çebi'nin herhangi bir hamle yapacağını düşünmüyorum. Hatta, kendisiyle konuştum, Fikret Orman varken, ortaya çıkmasının söz konusu olmadığını söyledi. Çebi'ye sonuna kadar inanıyorum."
Yönetim takımı bırakmış gibi, tüm eforunu stada verdi. Ağustos ayına yetişir mi sizce?
"İnönü Stadı'nın ağustos ayına yetişmesi bana göre mucize olur. Dilerim yetişir. Ben 2014'ün sonuna razıyım. Apartman değil, 50 bin kişilik stat yapıyorsun. Başkan inşaat işini iyi bilir ama bana göre çok iyimser diye düşünüyorum. Tamam çok çalışırsın ama önüne öyle bürokratik engeller çıkıyor ki bu size zaman kaybettirir. Futbol takımının başarısını önemsemiyorlar diyemem. Herkes stat yaparken bu zorlukları çekti. Fener ve Galatasaray da çekti. Beşiktaş futbolda bu seneyi kaybederse bir sene kaybetmiş olur. Ama İnönü'yü kazanırsa bir asır kazanmış olur."
TRABZONSPOR'DA HIRS YOK
Trabzon'a ne oluyor Ağabey, giderek zirveden uzaklaşıyor. UEFA Kupası'ndaki moral, lige sinerji olarak yansımıyor:
"Trabzon'un bu görüntüsüyle makası kapatması çok zor. Koca bir ilk yarı bitiyor. Sadece kalecin hatırlanıyor. Trabzon'un iyi oyuncuları var. Ancak isimleri var. Trabzon ekstradan 7-8 puan yaptıysa bu Onur sayesindedir. Bosingwa kariyerli oyuncu. Ama sahada yok. Devşirme sol beklerle idare ediyorsun. Adrian bir maç var bir maç yok. Colman'ın ne yapacağı belli değil. Henrique bu kadar gol atmasına rağmen yetersiz. Bir Olcan var. Malouda bile istenilen seviyede değil."
Ağabey, anımsıyorum, Malouda'nın transferinde şaşkınlığınızı gizleyemediniz. Gelmesinden de müthiş keyif almıştınız, ama ortalarda görünmüyor:
"Doğru söylüyorsun Bilal... Gelişine inanamamıştım. Avrupa'da 5 tane adam say desen Malouda derim. Kendi futbol dünyamın efsanelerindendir. Ama takıma ne veriyor, ne vermiyor o sorgulanıyor."
Büyüka, Karadeniz Fırtınası ile ilginç bir tespit yaptı:
"Trabzon hırsı olmayan bir takım. 'Düdük çalsın maç bitsin gidelim' diyorlar. Trabzon'un doğası ile örtüşmeyen bir tablo bu. Trabzon kökenli oyuncular çok uzun zamandır az takımda. Sadece hoca ile olacak bir şey değil bu. Tribünler boş, yönetimde istifalar var. Hoca bile tartışılır duruma geldi. Bütün bunları üst üste koy gidiş iyi değil. Avrupa'da fırtına gibi, ligde ise duraklama dönemine giren bir Trabzon var. Avrupa'da özellikle yabancılar, pazarlarını ayakta tutmak için iyi oynuyorlar bence."
BEŞİKTAŞ ŞİMDİLİK FERNANDES'İ BIRAKAMAZ
Usta'yla rotayı, Beşiktaş'a çeviriyoruz. Hırs mı, yoksa kalite mi farkı getirdi?
"Beşiktaş'ı galibiyete götüren şey hırsı oldu. Hep söylenir, kaliten olsa da umursamaz olursan hiçbir şey olmaz. Savaşan takım her zaman kazanır. Sahada savaşan bir Beşiktaş vardı. Elazığ maçı tabii ki ölçü değil. Elazığ şu anki kadrosu ile Süper Lig standardını yakalayamadı. Ama Beşiktaş'ın hırsı rakipten kaynaklanmadı. Beşiktaş sahanın her yerinde bastı. İkinci yarıda düşüyor dediğimiz takım daha fazla bastı. Takımdaşlık duyguları zirvedeydi Beşiktaş'ın. Bu Bilic'e ve yönetime ciddi bir mesajdır beyler."
Yani Ağabey?
"Yanisini, manisi yok Bilal'cim... Bu oyunda isimler değil, formda olanlara forma verilir. Takımlarda o formalar kimsenin tapulu malı değildir. Eee adam yıldız, ama formsuz. Formda olan yedek oyuncunun suçu ne? Elazığ karşısında 5-6 eksikle oynadılar. Tabi ki handikaptı. Ne oldu? Hırsını öne çıkardı, eksikliklere rağmen fark yaptı."
Ağabey, kusura bakma, her hafta Fernandes olayını işliyoruz... Bilic 'kalsın' diyor, yönetim taviz vermiyor?
"Bu kriz en kısa sürede halledilmeli. Beşiktaş ara transferde Fernandes'den ayrılamaz. Çünkü Fernandes başka bir yerde bu parayı alamaz. Fernandes yıldız. Ama parlamazsa ne yapacağım ben yıldızı. Geçen sene sahada parlıyordu. Şimdi dürbünle zor seçiyorsun. Beşiktaş keyif veriyor. Tamam birkaç maçta sallandılar. Ama önemli isimleri var. Gökhan'ı var, Oğuzhan'ı, Olcay'ı var. Bunlar önemli işler yapan oyuncular. Gece gökyüzüne baktığımız zaman en çok parlayan yıldıza gözümüz takılır hep. Fernandes yıldız ama, sönük yıldızdır, ona kimse bakmaz arkadaş."
DONK ORTALIĞI KARIŞTIRDI
Bu kez taraftarlar federasyon binasına yürüdü...
"Federasyon milli takım ve hakem hatalarından çok yıpranır. Federasyon sonuç olarak Barış Şimşek'e 'o tacı 15 metre ileriden attır' demedi. Yahut 'penaltı ver veya verme' demedi. Federasyon bu konuda ne yapabilir. Şunda eleştirilebilirler. Motta'nın 3 maçlık cezası fazla. Hırsızın hiç mi suçu yok. Ben olsam Motta'yı bir maçla kurtarırdım. Bir maçının tahkimle inebileceğini düşünüyorum. Donk milletin başına dert açtı. Bir sarıyla kurtuldu. Donk'a ceza veremezsin. Sonuç olarak hakem kararını vermiş. Hakem raporunda Motta tekmeden gitti. Almeida ile Motta arasında da çelişki var. Almeida da tekme attı. O ikinci sarıdan kırmızı gördü. Bu nasıl bir çelişkidir arkadaş?"
SERGEN NASIL BIRAKMASIN
Sergen'in bırakma kararını es geçemezdik. Büyüka da konuyu araştırmış, perde arkasını aralamış:
"Sergen haklı kardeşim... Nasıl bırakmasın? 5-6 kulüp hariç oyunculara para ödemiyorlar. 8 aydır para alamayan var. Sonra biz kaliteli mücadele bekliyoruz. Bu işe bir el atılması lazım. Denetim yapılması lazım. UEFA kriterleri diyoruz. Bu paralar nereye gidiyor?. Bu düzenin değişmesi şart. Sergen bana göre haklı. Ödeme yok. Bunları bilerek gitti Antep'e. Ancak, futbol adamı takımla uğraşmalı. Niye ekonomiyle uğraşsın. Sergen'in para için valiye gitme zorunluluğu mu var. Onun işi para - pulla uğraşmak değil."
KÜME DÜŞEN HAKEMLER
Büyüka, kim düşer, kim kalır sorusuna, 'erken' diyor ve ardından, rotayı yine hakemlere çeviriyor:
"Kim düşer kim kalır gelecekte bilmiyorum. Ama baktığınız zaman ilk yarı bittiğinde şu söylenebilir. Hakemler küme düşmüştür. Hepsi geri gitti. Ayakta kalan bir tek hakem bana göre yok. Papağan gibi söylüyorum. Federasyon ve MHK uyuma hemen eğitim kadronu değiştir. Emekli, şöhreti olan ve eğitmen olan bu işi iyi bilen hakemleri işbaşına getir."
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Spor, 2013.12.25 08:04