Türk doktorların araştırması, kalp hastalıklarında sık uygulanan stent ve by pass yöntemleri hakkındaki tartışmaya son noktayı koyacak nitelikte. Zira 6 bin kişi üzerinde yapılan araştırma; by-pass ameliyatı sonrası ölüm oranının stent takılan hastalara göre daha düşük, stent takılan hastaların kalp krizi geçirme riskinin ise by-pass yapılanlara göre daha yüksek olduğunu gösterdi.
Kardiyoloji ve kalp damar cerrahisi alanında son 10 yıldır ''stent mi daha iyi, by-pass ameliyatı mı daha iyi'' tartışması vardı. Stentlerin daha iyi olduğunu öne süren bilimsel çalışmalar olduğu gibi, by-pass ameliyatının daha iyi olabileceğini düşündüren bilimsel araştırmalar da mevcuttu.
Acıbadem Üniversitesi öğretim üyeleri Prof. Dr. Cem Alhan, Prof. Dr. İlke Sipahi ve Prof. Dr. Sinan Dağdelen'in dışında ABD'den de Kalp Damar Cerrahisi Uzmanları Dr. Hakan Akay ve Dr. Arie Blitz'in de aralarında olduğu bir ekip tarafından yapılan ve bu tartışmayı bitirecek nitelikte olan araştırma tıp dünyasında büyük ses getirdi.
Prestijli bilimsel yayınlar arasında yer alan JAMA Internal Medicine'da yayınlanan araştırma, by-pass ameliyatı sonrasında ölüm oranının stent takılan hastalara göre belirgin olarak daha düşük olduğunu ortaya çıkardı. Amerikan Forbes dergisinin de haber yaptığı araştırmaya göre, by-pass ameliyatı sonrası ölüm oranı stent takılan hastalara göre daha düşük, stent takılan hastaların kalp krizi geçirme riski ise by-pass hastalarına kıyasla yüzde 42 daha yüksek.
Son 10 yıldır bu alanda bazı araştırmalar yapldığını söyleyen araştırma ekibinden Prof. Dr. Cem Alhan, "Bu çalışmaların her birinde yaklaşık 1000 kişilik veya daha ufak hasta grupları ele alınmıştı. Ancak bilim her zaman, az hasta sayısından değil, çok hasta sayısından elde edilen verilerin elde edilmesiyle sağlıklı sonuçlara ulaşabilir. Hali hazırdaki bu araştırmaların esas bir yıllık sonuçları açıklanıp yayınlandığından; uzun dönem sonuçlarını göstermemesi açısından çok da sağlıklı değildi. Biz çalışmamızda toplam 6 çalışmaya dahil edilmiş 6000'in üzerinde hastanın verilerine ulaşarak analizlerimizi yaptık" değerlendirmesinde bulundu.
BY-PASS AMELİYATI STETTEN DANA AVANTAJLI
By-pass yönteminin stentten daha eski olduğunu ancak hasta konforu açısından sağladığı bazı avantajlar nedeniyle son yıllarda stentin daha öne çıktığını belirten Prof. Dr. İlke Sipahi ise "Meta-analiz dediğimiz bir yöntem kullanarak, 6 bilimsel araştırmanın ortalama 4 yıllık hasta sonuçlarını bir yıl gibi bir süre içinde analiz ederek kendi araştırmamızı tamamladık" diye konuştu.
Araştırma sonucunda her ne kadar by-pass ameliyatı esnasında hastanın göğüs kemiği kesilerek büyük bir ameliyat yapılıyor olsa da, uzun dönem sonuçların yüz güldürücü olması, yaşam süresini uzatması ve kalp krizlerinden korunmada bu ameliyatların büyük avantaj sağladığı görüldü.
TEDAVİ PROTOKOLÜNÜ DEĞİŞTİRDİ
Peki bu araştırma kalp hekimliği pratiğinde neleri değiştirecek? Prof. Dr. İlke Sipahi ve Prof. Dr. Cem Alhan'ın değerlendirmesi şöyle: "Artık birden fazla damarının tıkandığını gördüğümüz hemen her hastada önce by-pass yapılmasını öneriyoruz. Ulaştığımız bu dramatik sonuçların dünyadaki tedavi kılavuzlarını da etkileyeceğine inanıyoruz. Bu çalışmanın sonuçları sayesinde, insanlar kalp hastalığından kolay kolay ölmeyecek, ömürleri uzayacak, kalp krizinden çok daha iyi korunacaklar."
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Sağlık, 2013.12.25 15:35