Bursa Eczacı Odası Başkanı Okan Şahin, ilaç sektöründe uzun zamandır piyasa yoklarının sürdüğünü ve eczacıların hastalarla karşı karşıya geldiğini ifade etti. Şahin, Bursa'ya bazı ilaç firmalarının ilaç gönderiminde kısıtlamaya gittiğini söyledi.
CANSU ÖZDEMİR / BURSADA BUGÜN
Bursa Eczacı Odası Başkanı Okan Şahin, şubat ayında ilaca yapılan zam sonrasında piyasa yokları oranında düşme beklendiğini ancak piyasa yoklarının yüzde 15 civarlarında görüldüğünü belirtti. Euro kuru sebebiyle ilaç tedariğinde yaşanan sıkıntının eczacılarla hastaların karşı karşıya kalmasına sebebiyet verdiğini belirten Şahin, Bursa'ya bazı ilaçların tedariğinin yapılmadığını dile getirdi.
İlaç firmalarının farklı davranış modelleri oluşturduğunu ifade eden Şahin, diyaliz hastalarına diyaliz solüsyonu sağlayan bir firmanın, SGK'ya uygulamaya söz verdiği Kamu Kurum İskontosu denilen kısmı bundan sonraki süreçte yapmayacağını açıkladıklarını söyledi. Piyasa yoklarının ülkeye girişi ve hastalara ulaşımıyla ilgili bir an önce bir an önce firmaların uzlaşma sağlaması gerektiğini belirten Şahin ifadelerinde şu sözlere yer verdi; "Türkiye'ye Şubat ayında ilaca yüzde 37.43 oranında bir zam geldi. Bu zamdan sonra oranın çok aşağılara inmesini bekliyorduk. Ancak şu anda zam sonrası haliyle bile ilaç piyasa yokları yüzde 15 civarlarında.
Bu rakamları karşılaştırmak için örnek vermek gerekirse; biz normalde ilaç fiyat zammının öncesinde, Aralık-Ocak aylarında yüzde 15 oranında piyasa yoklarını görür haldeydik. Ama covid-19 döneminde ve artan Euro kuru sebebiyle piyasa yokları bu sene zamdan önce yüzde 30'lara kadar çıktı. Zamlara rağmen şu anda hâlâ yüzde 15 seviyesinde piyasa yoku maalesef devam ediyor. Burada bazı firmaların farklı davranış modelleri oluşmaya başladı. Maalesef üzücü bir haber aldık. Diyaliz hastalarına diyaliz solüsyonu sağlayan bir firmamız, SGK'ya uygulamaya söz verdiği Kamu Kurum İskontosu dediğimiz kısım, artık bundan sonra yapmayacağını söyledi. Bu durum hastalarımızın arada oluşacak farkı ödemek zorunda kalacakları anlamına geliyor. Konuyla alakalı bir an önce önlem alınmasını, Sosyal Güvenlik Kurumu'yla diyaliz solüsyonu sağlayan firmaların bir an önce uzlaşmasını ve halkın mağdur olmamasını istiyoruz."
BURSA'YA İLAÇ GELMİYOR MU?
Başkan Şahin, Türkiye'de yeni gelen ilaç miktarının oldukça düşük olduğunu söyledi. İlaçların çoğunun ithal olduğuna ve Euro bazlı tedariği sağlandığına değinen Şahin, ilaç firmalarının tedarikte güçlük çektiklerini dolayısıyla da ilaca ulaşma konusunda sorunlar yaşandığını söyledi.
Şahin, Bursa'da aylık 2000-3000 adet satılan bir ilacın şu anda ayda 30-40 adet anca geldiğini, bazı firmaların ilacı tamamen getirmezken bazı firmaların da çok az miktarda getirdiğini ifade etti. Konuyla ilgili tedavi gören hastaların bir an önce ilaca kavuşmaları için ilaç tedariğindeki sorunların çözülmesini talep eden Şahin şu sözleri dile getirdi; "Bir yandan geçtiğimiz günlerde bazı ilaç firması derneklerinin de yapmış olduğu açıklamalar var. Şu anda Türkiye'ye yeni gelen ilaç miktarıyla alakalı ciddi sıkıntılar var. İlaç firmaları, Türkiye'de neredeyse yeni üretilen ilaçların büyük çoğunluğunun, ülkemize gelip ruhsat almadığını beyan ediyorlar. Böyle bir sıkıntılı süreç yaşıyoruz. İlaç firmaları şu anda Euro kurunu baz alıyorlar. Şu anda güncel Euro kuru 16'lardeyken ilaçtaki Euro kuru zamla beraber 6.29'a anca çıkarıldı. Bu noktada ilaç firmaları da sıkıntı yaşamaya başladı. Bir yandan bizler de eczanelerimizde sıkıntı yaşıyoruz. Vatandaşlarımız ilaç almak için eczanelere başvuruyorlar ancak bazı ilaçlar bulunamıyor. Hemen hemen neredeyse hepsi ithal ilaçlar. Geçtiğimiz günlerde bir ilaç firması yetkilisiyle yaptığımız görüşmelerde Bursa'da aylık 2000-3000 adet satılan bir ilaç şu anda ayda 30-40 adet anca geliyor. Bazı firmalar da ilacı tamamen getirmezken bazı firmalar da böyle komik adetler getirerek halka ulaşması konusunda sıkıntı yaratıyor. Talebin yüzde 1'i ancak karşılanıyor. Biz eczanelerde bu konuda vatandaşla karşı karşıya gelmekten ciddi anlamda yorulmuş haldeyiz. Hastalar da tedavilerini tamamlamak için ilaca ulaşmak istiyorlar. Ancak bizler de depolarla görüşmeler yapıyoruz ve maalesef bir sonuç üretemiyoruz. İlaç tedariğinde yaşanan sorunların bir an önce giderilmesini talep ediyoruz."
Kaynak: BURSADA BUGÜN
Bursa Bölge, 2022.04.18 09:25